יום רביעי, 7 בספטמבר 2011

חזיר ורעם

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 קוראים יקרים, לאור כמות התגובות החיוביות שקיבלתי, אני אשתדל לפרסם מאמרים נוספים בנושא.
כולכם מוזמנים להעלות רעיונות למאמרים נוספים, ולשלוח לי הצעות למייל תיבת הדוא"ל שלי.
תודה מראש.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
עקבו אחרי "כשל שוק" גם בפייסבוק, שם אעדכן בנוגע למאמרים חדשים:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 300 אלף בתל אביב! 450 אלף בכל רחבי הארץ! הנה, הגענו לרגע שבו מעמד הביניים החנוק יצא למחות. על הבמה עולים הנואמים, דורשים עוד סוציאליזם, עוד מעורבות ממשלתית, עוד תקציבי רווחה, והקהל מריע, מבלי להבין שהוא זה שהולך לממן את כל הדרישות הללו מכספו.

"טיפש", הם אמרו לי, כשניסיתי לשכנע אותם שלא ללכת להפגנה. "זו ההזדמנות שלנו להראות לממשלה שנגמרה לנו הסבלנות, ואנחנו לא מוכנים להמשיך בצורה הזו". אין פלא שזה המצב. הטלוויזיה והעיתונים מלאים בסיסמאות שהופכות את המאבק הזה לכמעט רומנטי - "הציבור אומר די", "לוקחים את העניינים לידיים", "מחזירים את המדינה לעם", ממש כאילו אהובת ליבנו, מדינת הרווחה, נלקחה מאיתנו, ואנחנו הולכים כדי להחזיר אותה אלינו.  התקשורת מנצלת כל רגע פנוי כדי לשווק את המחאה, ולסנן באופן כמעט הרמטי כל מי שמעז לחלוק על דבר מה. כל מי שרק מרמז לכך שהמחאה הזו אינה תורה מסיני, מתקבל בבוז ומסווג כ"אויב הציבור". אין פלא שהציבור הולך כעדר עיוור, ללא מעצורים, ולא טורח לעצור לרגע כדי לעבור על העובדות. ממשיך מבלי להבין, שהמחאה הזו תרע עוד יותר את מצבו הכלכלי של מעמד הביניים. אולי דווקא פה, בין שורות אלה, תצמח ההבנה שדרישות "מחאת האוהלים" והאינטרס של מעמד הביניים הפוכים לחלוטין. 

נתחיל מהבסיס. מדוע רוצה מעמד הביניים למחות? בגלל יוקר המחיה. וכדי לפשט את המונח, נסביר שיוקר מחיה משמעותו שמחירי המוצרים כאן גבוהים מאוד יחסית להכנסה. אף אחד לא היה מתלונן שמחיר הקוטג' הוא 7.5 ש"ח אם השכר החציוני במשק היה 17 אלף ש"ח, במקום פחות ממחצית מזה כיום. יוקר המחיה של מעמד הביניים מורגש אצל כולנו, ומתבטא בכך שגם משפחה עם שני ילדים בלבד, שבה שני בני הזוג עובדים במשרות מכובדות, מצליחה רק בקושי לגמור את החודש, שלא לדבר על לחסוך. אין ספק שהמשמעויות וההשלכות של מצב זה הן שליליות ואף הרסניות. בילדותנו, ההורים שלנו לימדו אותנו שאנחנו צריכים להתאמץ בבית הספר, להשקיע בלימודים, לרכוש מקצוע מכובד ולעבוד בעבודה מסודרת, וכך נוכל ליהנות מרווחה כלכלית. לפתע, המציאות השתנתה: מה קורה כאן היום? למדנו, השקענו ועבדנו – ורובנו רחוקים מאוד מלחיות ברווחה, גם אם המקצוע שלנו מבוקש והשכר שלנו נמצא בעשירונים העליונים (7-9).
אז איך הגענו לכאן? למה "יוקר המחיה" כאן כל כך גבוה? למה ליטר דלק כאן עולה יותר מ7 ש"ח בעוד שבמדינות אחרות הוא כחצי מזה? למה הונדה סיוויק חדשה, שמחירה בארה"ב פחות מ16 אלף דולר (שהם קצת פחות מ60 אלף ש"ח) נמכרת כאן במחיר כפול? הסיבה היא, קודם כל, מיסוי. אז מה נטל המס האמיתי כאן בארץ? סך הכנסות היחידים בישראל, עמד בשנת 2007 על 397 מיליארד ש"ח. הכנסות המדינה והרשויות המקומיות ממסים באותה שנה עמדו על 216 מיליארד ש"ח (לאחר ניכוי מס חברות). חשבון פשוט מעמיד את נטל המס על 54.5%. משמעות הדבר היא שעל כל שקל שאנחנו מרוויחים, אנחנו משלמים למדינה כמעט 55 אגורות. יותר ממחצית ההכנסה שלנו, אותה הרווחנו בעבודה מאומצת, נלקחת מאיתנו.
שיטות הגביה של המדינה מאוד יצירתיות. המס הגלוי הוא המס אותו אנו רואים בתלוש השכר שלנו:
-          מס הכנסה
-          ביטוח לאומי
-          ביטוח בריאות
אבל לצד מיסים גלויים אלה, יש עוד המון מיסים נסתרים אותם אנחנו פוגשים ביומיום:
-          מע"מ
-          מס דלק (בלו)
-          מס על מכוניות מיובאות
-          מס רווחי הון
-          מס רכישה
-          מס שבח
והמס הנורא מכולם – מס אינפלציה.
ניתן לראות בקלות כיצד המסים הללו תורמים כדי לכווץ את רמת החיים שלנו משני הכיוונים: המסים הגלויים (הישירים) מקטינים את ההכנסה שלנו. המסים הנסתרים מעלים את המחירים של כל המוצרים במשק, וכך אנחנו מוצאים את עצמנו מרוויחים פחות, משלמים יותר ובקושי גומרים את החודש.
אז לאן לעזאזל הולך כל הכסף הזה שהמדינה לוקחת מאיתנו? נסתכל על תקציב המדינה לשנת 2012, המסתכם ב366 מיליארד ש"ח (מיליארד ביום...), ועיקריו:
ממשל ומשטרה – 25 מיליארד ש"ח.
גימלאות ופיצויים לאותם עובדי מדינה – 13 מיליארד ש"ח.
ביטחון – 50 מיליארד ש"ח.
משרד החינוך – 36 מיליארד.
ההשכלה הגבוהה – 7.5 מיליארד
משרד הרווחה + "תמיכות שונות" – 9 מיליארד
משרד הבריאות – 20 מיליארד.
ביטוח לאומי – 40 מיליארד (31 תקציב "רגיל + 9 מיליארד בחובות)
תשלום חובות – 90 מיליארד.
את כל ההוצאות הללו מממן, כמובן, משלם המסים.  וכמה מזה מוקצה למדיניות רווחה? רק מהסעיפים הללו, מדובר ב125 מיליארד. ואם נוסיף למספר זה את תשלומי החובות (שגם כן נועדו לממן את ההוצאות הממשלתיות), נגיע ל215 מיליארד. כלומר, 60% מהתקציב, ו60% מהמיסים שלנו מופנים לטובת מדיניות רווחה.

מה לעזעזל קורה פה? האם ההמון, המריע לקריאות "מדינת רווחה סוציאליסטית" בעצם מפספס את העובדה שהסיבה ליוקר המחיה היא בכלל המדיניות הסוציאליסטית המופקרת שכבר קיימת, ושהוא נאלץ לממן?
לפני שתתקוממו על הכינוי "מופקרת", קראו היטב עד סוף הכתבה. כשתסיימו, קביעה זו תיראה טבעית לחלוטין בעיניכם.
כדי לכנות את ההתנהלות כמופקרת, לא מספיק לצעוק ולנפנף בידיים. הרי לגיטימי לשלם הרבה, בתנאי שמקבלים תמורה ראויה. מכאן, כדי להבין עד כמה המדיניות היא מופקרת (בשונה מנרחבת), יש לבחון את השאלה - "אז מה קיבלנו בתמורה?".
כדוגמא, ניקח את תחום החינוך.
בשנת 2004, ההוצאה הלאומית על תחום החינוך בישראל הסתכמה ב48 מיליארד ש"ח, שהיוו 9.1% מההכנסה הלאומית הגולמית. ומה קורה במדינות אחרות? הנה קצת נתונים:
גרמניה
5.3%
בריטניה
6.1%
ארה"ב
7.5%
יפן
4.8%
ספרד
4.7%
צרפת
6.3%
קוריאה
7.5%
ממוצע OECD
6.3%
מהנתונים עולה בבירור, שההשקעה הממשלתית בתחום החינוך בישראל עולה משמעותית על המדינות ה"מתחרות". והתוצאות? ישראל ממוקמת במקום ה24 מתוך 49. בין המדינות שעוברות את ישראל נמנות קוריאה, סינגפור, הונג-קונג, יפן, הונגריה, בריטניה, רוסיה, ארצות הברית, איטליה, מלזיה, קפריסין ועוד.  בסיכום, אנחנו מבזבזים יותר מהמתחרים, וכמעט פי 1.5 מהממוצע. התוצאות? לא מעודדות במיוחד.
נעבור לתחום הבריאות, וכנראה שגם פה אין חדשות מעודדות. התקציב מבשר לנו על הוצאה של 20 מיליארד ש"ח. אם נחלק את הסכום במספר המועסקים בישראל (2.88 מיליון), נקבל 7000 ש"ח בשנה, או 580 ש"ח בחודש. התמורה, כפי שבטח יודע כל מי שנזקק לשירותי רפואה, אינה איכותית במיוחד. ולמה אינה איכותית במיוחד? אחוז ההוצאה הציבורית מתוך כלל ההוצאה על בריאות בישראל הינה 66.5%. כלומר, אם ניקח את סך הכסף הכולל של צריכת שירותי הרפואה במדינה, כ66.5% ממומן על ידי המדינה (כלומר, על חשבון משלם המסים), והשאר באמצעות רכישת שירותי בריאות באופן פרטי. המספר המדובר, 66.5%, נמצא הרבה מתחת למדינות סקנדינביה (80-90%), מדינות מערב אירופה (צרפת, איטליה, גרמניה, בלגיה: 70-80%), מתחת לממוצע (71%) ולחציון (73.4%) של מדינות הOECD. למה המספר הזה משמעותי? הוא מדגים את העובדה שהשירות הציבורי ה"חינמי" אינו מספיק טוב. לא מספיק טוב, כיוון שהאזרחים לא מסתפקים ברפואה הציבורית, אלא נאלצים לשלם בנוסף לכך עוד כספים רבים כדי לזכות בטיפול רפואי משביע רצון. מי נמצאת מתחתינו אתם שואלים? יוון פושטת הרגל, שוויץ (כ55%) ואחרונה חביבה: ארה"ב (44%). ומה משעשע כאן? ארה"ב היא המדינה שבה ההוצאה על בריאות מתוך התמ"ג היא הגבוהה בעולם, ובפער עצום מכל השאר (כ15%), כשהבאה אחריה היא גרמניה עם 10.5% ושוויץ עם 10.2%. משעשע, כי נראה שככל שההוצאה הציבורית על בריאות עולה (כאחוז מהתל"ג), איכות השירות דווקא יורדת והאזרח נאלץ לבצע "השלמות" מכיסו הפרטי.

אז אחרי שעברנו על "הישגי" המדינה בתחום החינוך והבריאות, נראה כי הכינוי "מופקרת", כשם תואר להתנהלות מדיניות הרווחה, משקף נכונה את המצב. ומה מציעים מנהיגי המחאה? להעמיק את המדיניות הסוציאליסטית המופקרת הזו, מתוך אשליה שאם ניתן למדינה לנהל עוד יותר כסף, היא תדע להתנהל בצורה חכמה יותר ותלמד, לפתע, לספק שירות איכותי יותר. איפה פה ההיגיון? הרי טיעון כזה דומה לטיעון לפיו מתן אלכוהול לשיכור יעזור להפוך אותו לפיכח. המדינה נכשלה בניהול השירותים הציבוריים הללו, עשקה את האזרחים בתשלומי מיסים, סיפקה תמורה עלובה, ואנחנו צריכים לתת לה עוד כסף? חיפשתי את ההיגיון מאחורי הדבר, בלא הצלחה. דבר נוסף שיש להוסיף לנזק של חוסר היעילות, הוא חוסר הצדק שהמדינה גורמת כשהיא מהווה מונופול בתחום הבריאות והחינוך: מורים, אשר בוחרים לעבוד במערכת החינוך הציבורית אינם מקבלים את השכר הראוי עבור תרומתם ולא מתוגמלים על הישגיהם. אינני בא לטעון ששכר המורים נמוך לעומת השכר ה"ראוי", אלא שאין שוק חופשי שידע להעריך מהו השווי האמיתי של מורה איכותי, ושל מורה קצת פחות איכותי. המדינה, כמונופול, יכולה להוריד את שכר המורים ללא הגבלה כמעט, כי אין לה כמעט שום תחרות בתחום העסקת מורים.

אז מה לעזאזל רוצים מנהיגי המחאה? להעמיק את שירותי הרווחה. מצד אחד, משמעות הדבר היא עוד כספים לשירותי המונופול שמציעה המדינה בתחומים כמו החינוך והבריאות, בהם היא נכשלת במתן תמורה ראויה, וכמובן שזה אומר עוד תקציבים ל"תשלומי העברה" שיגיעו למובטלים, מקבלי קיצבאות, משפחות ברוכות ילדים, בחורי ישיבה, אברכים ועוד ועוד ועוד. מהו המשותף לכל תשלומי ההעברה הללו? מדובר בכסף שלא זו בלבד שלא יגיע לידיים של מעמד הביניים, אלא, בנוסף לכך,יגביר את המוטיבציה של הקבוצות הללו לחיות על חשבון משלם המסים במקום לצאת ולפרנס את עצמן. בשביל מה לצאת לעבוד? לא רק שיש "פראיירים" אשר מוכנים לממן אותי, המדינה אפילו דואגת לגבות בשבילי את הכספים ולהביא לי אותם על מגש. התוצאה? כדי לממן את כל התקציבים הללו, נטל המס יגדל, בעוד שהתמורה תישאר בעינה. משמעות הדבר היא עוד ועוד נטל על אותו מעמד ביניים שבא להפגין. המדינה עושקת את הציבור בתשלומי מיסים, והמפגינים רוצים לתת לה לעשוק אותם עוד יותר. גילינו שהחתול אכל לנו את השמנת, ואנחנו מחליטים לתת לו לשמור על כמות כפולה. מזוכיזם כלכלי טהור. במקום להפגין למען הורדת מיסים וצמצום ההפקרות, הציבור עושה בדיוק להיפך.

ואז ודאי יגיעו מנהיגי המחאה ויכריזו: "מה פתאום שנטל המס יעלה – שהעשירים ישלמו". אז נתחיל דווקא מהטיעון הכלכלי: גם אם נטיל על המאיון העליון 100% מס (כלומר כל הכסף שהם מרוויחים, החל המשקל הראשון, הולך למדינה), נוכל לקבל תוספת בת 23 מיליארד ש"ח לתקציב. מכאן, שגם עם גזירה מופרכת שכזו, התוספת לא תוכל לממן אפילו שליש מסך הדרישות של מנהיגי המחאה, על אחת כמה וכמה במקרה של הגדלת "מס המאיון" בצורה שפויה. למה רק מאיון עליון ולא עשירון עליון, או שני העשירונים העליונים? כי נטל המס הפך את העשירונים הללו לאנשי מעמד הביניים ורחוק מלהיות עשירים. רף הכניסה לעשירון העליון הוא שכר של 27 אלף ש"ח ברוטו למשק בית, ממנו נשאר נטו של פחות מ20 אלף ש"ח. האם אלה האנשים ה"עשירים" מהם נוכל לחלוב עוד מסים? ודאי שלא. למעשה, נטל המס כיום הופך גם אותם לאנשי מעמד הביניים, המתקשים לחסוך וסובלים מיוקר המחיה. פרט לטיעון הכלכלי של "העשירים ישלמו", קיים גם הטיעון המוסרי: מדוע יש להעניש את העשירים על שלמדו, התמידו, הצטיינו, וכיום מקבלים שכר יפה על השקעתם? במה חטאו? האם השיגו את הונם במרמה? מדוע יש לקחת מהם עוד? איזו מוטיבציה תהיה לצעירים ללמוד, להשקיע, ולהגדיל את פרודוקטיביות שלהם, אם הם יודעים שממילא המדינה תיקח את כל כספם?

בסדר, לא עשירון עליון. "נגדיל את מס החברות". עוד פיתרון שיעביר כבדרך קסם כסף לקופת המדינה. אז לאן באמת תוביל העלאת המס? חלק מהחברות הבינלאומיות היושבות בישראל, תעדפנה להעביר את המרכזים שלהן למדינות אחרות בהן נטל המס נמוך יותר. החברות היצרניות כמו אסם, תנובה ועלית? יגלגלו את העלות לצרכן, בדיוק כמו בהעלאת מע"מ. בסיכומו של דבר, כל הוצאה של חברה יצרנית, בין אם מדובר בהוצאה על חומרי גלם, שכר או מס, מגולמת במחיר לצרכן. כשמחיר פולי הקפה עולה בשווקים הבינלאומיים, יצרני הקפה נאלצים לייקר את המוצר הסופי ללקוח, כדי לעמוד ביעדי הרווחיות שלהם. באותה מידה, ברגע שחברה יצרנית תספוג פגיעה ברווח הנקי שלה עקב הגדלת נטל מס החברות, היא תעלה בסופו של דבר את המחיר לצרכן בהתאמה, גם אם לתקופה קצרה תסכים לספוג את ההפרש.  אם כך, לאיזו תוצאה ההחלטה המבריקה הזו תוביל? המוצרים שוב יתייקרו, דבר אשר יעלה את יוקר המחיה. בעקבות נטישת החברות, הביקוש לעובדים יירד, והדבר יגרור אחוזי אבטלה גבוהים יותר וכמובן שכר נמוך יותר (שכן עודף היצע עובדים יוריד את מחירם). כלומר, גם מכאן לא תבוא הישועה.
את כל העובדות הללו כמובן שלא תשמעו ממנהיגי המחאה. חלקם בטוחים שברשות הממשלה ישנו מחבוא נסתר של כסף, אותו היא שומרת לעצמה ומסרבת לחלוק עם הציבור. חלקם יטענו ש"אנחנו לא כלכלנים, אז שהמומחים יפתרו את הבעיה", מה שמיידית מאפשר להם להציב דרישות חסרות שחר מבלי לעמוד בפני ביקורת כלשהי. ויתר המוחים ימשיכו לדרוש מהנבלות העשירים הללו להמשיך ולממן אותם עוד ועוד.

אחרון חביב, והטיעון החצוף ביותר לצורך מימון התוכניות הללו, הוא "נפסיק לממן תלמידי ישיבה" ודומיו, המהווה הדגמה למהות הסוציאליזם החזירי שבמחאה הזו. לממן מכספי משלם המסים חינוך חינם מגיל 3 חודשים? בוודאי. לממן לימודים על תיכוניים? ברור. לממן לימודים של בחורי ישיבה? ממש לא. זו בדיוק היא החזירות והצביעות של המאבק הזה – כשהמוחים דורשים שמשלם המסים יממן את המוצרים והשירותים אותם הם צפויים לצרוך, אבל בשום פנים ואופן לא יממן שירותים ציבוריים אחרים שאינם רלוונטיים עבורם. 

חזירות היא הרצון שמשלם המסים יממן את ההוצאות האישיות של המוחים, כי בעיניהם, השירות הניתן במגזר הפרטי יקר מדי. חוק חינוך חובה מגיל 3 חודשים יעלה למשלם המסים כ25 מיליארד ש"ח בשנה. אם נחשב מה הסכום לכל מועסק, מדובר ב8700 ש"ח בשנה, או יותר מ700 ש"ח בחודש. אין למנהיגי המחאה  שום בעיה מוסרית שהציבור יממן להם את הוצאות גידול הילדים, בעוד שהם מזדעקים ונעמדים על הרגליים האחוריות כשהם צריכים לממן את לימודיהם של תלמידי הישיבה. למזלנו, לפחות את העלות של המטרנה הם אינם מבקשים להטיל על משלם המסים, לפחות עד להודעה חדשה. גם הטיעון שמחירי הגנים גבוהים מאוד כאמתלה למימונם על ידי משלם המסים הוא טיעון מופרך. הגנים לא עולים 3000 ש"ח בחודש כיוון שהטייקונית "שולה" פתחה 1000 גנים, ובוודאי שלא בגלל היעדר תחרות או תיאום מחירים. גן עולה 3000 ש"ח כי ההורים רוצים גננת על כל 3 ילדים ולא בגלל שום סיבה אחרת. כמובן שלא חסרים גנים פחות "איכותיים" שעולים גם חצי מזה, אך האמהות מעדיפות לבוא בתלונות לכולם חוץ מלדרישות שלהן עצמן.

זו, למעשה, אחת הבעיות הגדולות של מדיניות סוציאליסטית – כולם רוצים שהכסף יגיע "למקומות הנכונים", כשהבעיה היא שלכל אחד יש מקום נכון משלו, ובכל חלוקה שהיא, רוב הציבור מרגיש שכספו מגיע לידיים הלא נכונות. רק מצב בו המדינה מפסיקה לנהל את הכסף הציבורי הזה יכול להביא לצדק אמיתי, שבו אף אחד לא ירגיש מקופח.

אז מה? נפסיק לדאוג לחברינו? נפסיק לסייע לנזקקים? אדם לאדם זאב? ברור שלא. אין שום ויכוח בנוגע לצורך של החברה לדאוג לחבריה. הכשל מתחיל כשמעבירים את האחריות הזו מהחברה למדינה, אשר עושה את זה בצורה לא יעילה, לא שוויונית ולא הוגנת. הפתרון הוא לאפשר לאזרחים לתרום ולסייע לאחרים באמצעות עמותות, כאשר כל אזרח בוחר כמה ולאן לתרום. לדוגמא, אם הציבור אכן מעוניין לסבסד לימודים אקדמאיים, נאפשר לציבור לתרום את כספו לטובת מלגות לימודים. יתרמו? יופי. לא יתרמו? זה יוכיח, מעבר לכל ספק, שהציבור לא באמת רוצה לממן ולסבסד מטרה זו. כמובן, שגם מצב בו לא ייתרמו מלגות לימודים אינו גוזר היעלמות ההשכלה הגבוהה, כאשר זו האחרונה, תיאלץ להתאים את עצמה הן בהיבט המחיר אותו מוכן לשלם האזרח, והן בהיבט השירות אותו  הוא מצפה לקבל בתמורה לכספו.

ראינו, שאין כאן לא קסמים וגם לא שפנים מתחת לשרוול כך שמי שיצטרך לממן את הדרישות הללו הוא ציבור משלם המסים, שעודנו היה ויהיה למעשה מעמד הביניים. בעצם, שכחנו עוד אופציה "מבריקה" – לפרוץ את מסגרת התקציב. זה כמובן רעיון מטופש מאין כמותו: מדינת ישראל תצטרך ללוות עוד ועוד כסף כדי לממן את ההפרש שבין ההכנסות שלה ממיסים לבין ההוצאות המופקרות הללו. אז זה אולי יכול לעבוד במשך שנה או שנתיים, אבל אין מדובר כאן בבור ללא תחתית. די מהר יבינו המלווים הפוטנציאליים, שכיוון שישנו גירעון שוטף בתקציב והחוב ממשיך לצמוח, מדינת ישראל איננה מסוגלת להחזיר את החובות הללו, ויסגרו את הברז. ומה אז? או שהמדינה תיאלץ להכריז על פשיטת רגל כללית, שתביא התפרצות של אבטלה, ממש כמו בכלכלה המשגשגת של יוון, או שהממשלה תדפיס כסף כדי להחזיר את החובות שלה, מה שיביא היפר-אינפלציה שבה מעמד הביניים ש"בקושי גומר את החודש" יהפוך למעמד העניים שאין לו כסף לקנות אוכל. לשם מובילים אותנו המוחים הללו, ואין זה מקרה שמיד אחרי הכרזתו של פרופ' טכטנברג על הצורך לשמור על תקציב מאוזן, קראה לו הגברת ליף להתפטר. אפילו היא מבינה שאין שום דרך לממן את כל הדרישות הללו, אלא על ידי הפקרות תקציבית שתביא בהכרח לקריסה כלכלית, ואף אומרת זאת בגלוי: "שמירה על מסגרת התקציב תוביל לכך שהסכומים יהיו קטנים וחד-פעמיים, ללא השלכה לשנים הבאות. תחושתנו שהוועדה הזו היא טלאי שנועד למוסס המחאה". הרחבת התקציב היא משחק פירמידה בחסות המדינה. בשנתיים הראשונות כולם מרוויחים, אבל כל מה שבא אח"כ מוחק את כל הרווחים והרבה יותר מכך.

מדיניות סוציאליסטית פירושה עוני, שבו אמנם כולם יותר שווים אך גם עניים. מדינה סוציאליסטית פירושה שחיתות, בזבוז כסף ציבורי ועלייה של "טייקונים". כשהמדינה מתערבת בכלכלה, היא כבר יודעת לסדר למקורבים לה נתח גדול מהצלחת, וככל שהצלחת מתרחבת, כך יש מקום ליותר שחיתות ויותר טייקונים, אשר מסתמכים על קרבתם לאנשי השלטון בכדי לחזק את שלטונם האוליגרכי בשוק.
נכון, היו מדיניות סוציאל-דמוקרטיות מוצלחות, אבל המדיניות הללו הצליחו להחזיק מעמד כשאחוז הנזקקים היה קטן מאוד, והציבור באמת נעזר בקיצבאות ובכסף הציבורי רק כמוצא אחרון, בדיוק כמו שקבצן יוצא לבקש כסף רק מחוסר ברירה. כשהמובטלים נמנעים מלבקש דמי אבטלה ומוכנים לעבוד בכל עבודה, כפי שהיה מקובל לפני בדור של הורינו וסבינו, לפני שפונים בבקשה לקבל כסף ציבורי, מדיניות רווחה יכולה להצליח. בתנאים הללו, ניתן גם להעניק דמי אבטלה ללא מגבלת זמן, כיוון שאין חשש שהציבור ינצל את הדבר לרעה. בישראל, כפי שעולה מנתוני שנת 2003, אחוז כוח העבודה (בקרב גילאי 15-64) הינו 55%, שהוא מספר נמוך בהשוואה לכל מדינה: מדינות סקנדינביה עם מעל 75%, ארה"ב עם 73%, גרמניה עם 66%, אנגליה עם 72%, צרפת עם 62%, וממוצע OECD העומד על 65.3%. הנתונים הללו מדגימים את הנקודה הרלוונטית: כאשר אחוז המועסקים גבוה, מעטים נזקקים לשירותי רווחה, והציבור יכול לממנם באמצעות נטל מס סביר. במדינת ישראל, בה אחוז הלא מועסקים כל כך גבוה, הדבר בלתי אפשרי לחלוטין, וברור שככל שנגדיל את תשלומי הרווחה, המוטיבציה של אותם מובטלים לצאת ולעבוד רק תרד.

כעת, ואחרי שברור לנו עד כמה העמקת מדיניות הרווחה הסוציאליסטית עומדת בניגוד מוחלט למטרותיהם של אנשי "מעמד הביניים", נראה שישנה אלטרנטיבה. נזכיר שוב את נתוני התקציב: אם נתחום את סמכויות המדינה לעסוק בממשל, משטרה, צבא ותשתיות בלבד, נגיע לתקציב של פחות מ120 מיליארד ש"ח, שהם פחות משליש מהתקציב המתוכנן. מה זה אומר? שניתן יהיה להוריד את נטל המס פי 3. המע"מ יירד ל5.5%, המדרגה המקסימלית של מס הכנסה תרד ל 12% לערך, ליטר דלק יוזל ב2.5 ש"ח, מחיר מכונית חדשה יירד ב40 אלף ש"ח ועוד ועוד ועוד. מנטל מס כללי של 55%, נרד לנטל מס של פחות מ20%. משק בית המרוויח 15 אלף ש"ח בחודש, יגלה פתאום שהתפנו לו עוד 5200 ש"ח. מה יוכל לעשות עם הכסף הזה? לרכוש לעצמו ביטוח בריאות איכותי, לרכוש לילדיו חינוך ראוי ולהשתמש ביתרה כדי לחסוך או לתרום לנזקקים להם הוא, אישית, היה רוצה לסייע.

הדרישה לשוויון היא חוסר צדק משווע. מדוע שאדם שהשקיע בבית הספר, למד, הצטיין, והתמיד במקצוע שלו צריך לחיות באותה רמת חיים כמו חברו שהזניח את הלימודים, והעדיף ללכת לבלות? צדק הוא כשאדם מתוגמל על עבודתו והשקעתו ולהינות מפירות הצלחתו. שוויון צריך להיות רק בעיני החוק.

ואם נחזור רגע למפגינים, בעיני, ויותר מהכל, תמצית האירוניה מתכנסת לנאום של ויקי כנפו, כשברקע אנשי "מעמד הביניים" מריעים. אותם אנשי מעמד הביניים, אשר רוצים למחות על יוקר המחיה ונטל המס, שבסופו של דבר מממן את ויקי כנפו וחברותיה. אבסורד 2011.

66 תגובות:

  1. כבר זמן רב שלא קראתי דברים של טעם כמו אלה...
    אולי מאז ימי הקריאה שלי בכתבייה של היהודיה רוסית אמריקאית, איין ראנד...

    השבמחק
  2. מנוסח היטב ומגובה בנתונים. תודה!

    השבמחק
  3. רהוט, אינטליגנטי ולא מעניין לאף אחד את התחת.

    השבמחק
  4. יש הרבה דברים שאני לא מסכים איתם במאמר, אבל אני אתמקד בדבר אחד שפשוט נראה לי כמו כשל לוגי:
    אתה טוען שהעלאת מיסים על חברות תגרום להן לגלגל את המחיר לצרכן. אבל המחיר נקבע ע"י ביקוש והיצע, כלומר לו אותן חברות היו יכולות להעלות את המחיר לצרכן, היו עושות זאת כבר היום, כי הן שואפות להביא את הרווחים שלהן למקסימום. לכן העלאת המיסים פשוט תגרום לירידה ברווחים שלהן.
    אתה טוען שהחברות יעלו מחירים כי הן צריכות "לעמוד ביעדי הרווחיות שלהם", אבל מי קבע שהן צריכות לעמוד ביעדים האלה? למה שלא ירוויחו פחות?
    אני לא אומר שצריך לגרום להן להפסדים, אבל אני לא רואה שום בעיה בלהעלות את המיסים שהן משלמות ובכך לקצץ להן ברווחים.

    השבמחק
  5. יונתן -
    בסמסטר א' בשנה ראשונה בתואר בכלכלה לומדים שגלגול המס לצרכן נקבע על פי גמישות הביקוש למוצר.
    אם הביקוש קשיח - יותר מס יתגלגל לצרכן. אם הביקוש גמיש - פחות. בכל מקרה, חלק מהמס יתגלגל לצרכן וחלק ממנו יתגלגל ליצרן
    כולם נדפקים בשורה תחתונה. גם הצרכן וגם היצרן.
    לכותב המאמר - הוא מעניין מאד ואפשר לומר שהוא שינה את הפרספרקטיבה שלי לגבי המחאה. הראת לי דברים שלא הכרתי.
    עם דבר אחד אני לא מסכים - הפרטה מוחלטת של שירותי החינוך והבריאות. מכיוון שאם נפריט אותם - ראשית נגיע למצב שהחינוך והבריאות שהם צרכי בסיס יהיו נחלתם של עשירים בלבד. זה, לדעתי אי שוויון מוגזם.
    יש אוכלוסיות שלמות שלא יזכו כלל בחינוך ובביטוח בריאות. שנית - תהיה לנו בעיה להבטיח איכותם של אותם שירותים ומחירם. הוא יכול, תיאורתית, להאמיר בלי גבול.

    השבמחק
  6. ועוד דבר נוסף - אינך יכול להשוות את התנאים המקבלים אברכים לתנאים שמקבלים סטודנטים.
    אין לנו (אני סטודנט) כלל קצבת קיום , בטח שלא עד סוף חיינו כפי שיש לאברכים והסבסוד של הלימודים שלנו הוא חלקי. ולא טוטאלי כמו שלהם.
    אי אפשר להשוות את זה.

    השבמחק
  7. לשם דיוק כדאי לציין שאי אפשר להעלות את מס החברות גם אם נרצה.
    מס החברות הנמוך (למעשה זה של 18%, שאפילו עוד לא נכנס לתוקף) מגולם בשווי המנייתי של החברות - מניות שבהן מושקעת כל הפנסיה הציבורית. להעלות את המס משמעו לדפוק את הפנסיה של כולנו.

    השבמחק
  8. תודה לכל אלה שטרחו להגיב ולהגיד מילים טובות.

    יונתן, המחיר אכן נקבע על ידי היצע וביקוש.
    עם זאת, כל ברוב התחומים אין מונופול, והחברות תלויות במה שהמתחרות שלהן עושות.
    אם, לדוגמא, לחם מקבמח מלא של אנג'ל עולה 10 שקלים - זה לא בהכרח המחיר המקסימלי שהציבור רוצה לשלם אלא מושפע גם מהאלטרנטיבות - כמה עולה לחם "רגיל", וכמה עולה לחם זהה של מאפיה אחרת.

    ברגע שיש תחרות, חברה אחת מחליטה אם להעלות את המחיר בהנתן הרווח הנוכחי שיש לה, ונתח השוק שהיא עלולה לאבד אם המחיר יעלה.

    הטיעון ש"למה החברות לא ירוויחו פחות" הרי תקף גם היום. למה לחם מקמח מלא עולה 10 ש"ח ולא 7? הרי באותה מידה החברות הללו יכלו להוריד מחירים ולהרוויח פחות, לא?

    החברות עושות את השיקול שלהן, ולפעמים השיקול של העלאת המחיר הוא יעיל גם במחיר פגיעה בנתח השוק. הרי אחרת, אם נמשיך בטיעון שלך, חברות יהיו מוכנות למכור ברווח אפסיכי הן יכולות להרוויח פחות.

    בפועל, בעל (או מנהל חברה), רוצה להרוויח כסף. הוא ינסה להעלות את המחיר - אם המתחרים יסכימו לספוג את ההפרש, אז סביר שאותה חברה תעדיף לעבור ולעסוק בתחום אחר - לדוגמא במקום לאפות לחם, לייצר קוטג', או במקום למכור לחם בארץ - לייצא אותו לחו"ל.

    שוק שאינו מונופוליסטי מאזן את עצמו, ולבעל או מנהל החברה יש יעד רווחים, שמתחתם אחזקת העסק אינו משתלם.

    אגב - גם אם המחיר לצרכן לא יעלה, הפגיעה לא תימנע.
    החברה יכולה להחליט על פיטורי עובדים, אי העלאת משכורות, קיצוץ הטבות ומהלכים נוספים שפוגעים, בסופו של דבר, במעמד הביניים.

    השבמחק
  9. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  10. אוהד:

    תודה שבחרת להגיב.
    לצערי הרב, כבר היום חינוך ובריאות איכותיים הוא נחלתם של עשירים בלבד: אלה שיכולים לממן לילדיהם מורים פרטיים, או ביטוח רפואי משלים.
    בהפרטה עדיין לא יהיה שוויון, אבל נחסוך את כל השחיתות וחוסר היעילות של המערכות הציבוריות.

    נכון שלא נוכל להבטיח את טיב השירותים ומחירם, אבל באותה מידה איננו יכולים להבטיח את טיבם של הרבה מוצרים שאנחנו צורכים.
    אם בית ספר פרטי ייתן שירות גרוע ויגבה מחיר גבוה, תקום אלטרנטיבה ובית הספר הכושל יפשוט רגל.
    אם המחיר יאמיד, ולא יקומו מתחרים זולים יותר - כנראה שהדבר מדגים את העובדה שחינוך טוב עולה הרבה כסף.

    תסתכל על נושא הגנים - שמעתי תלונות רבות שגן ילדים עולה 3000 ש"ח בחודש. אלא מה, ההורים רוצים גנים שבהם יש גננת על 3 ילדים, אז אין פלא שזהו מחירו. ברור שיש גנים גם בחצי ממחיר זה, אבל הורים רבים לא רוצים לשלוח לשם את ילדיהם כי הוא "לא מספיק טוב".

    כשיש שוק חופשי ויש תחרות אמיתית, צחירי המוצרים הם המחירים ה*ראויים* שלהם. ואם חינוך איכותי עולה הרבה, אז זה כנראה המחיר הראוי.

    ועוד נקודה בנוגע לחינוך - אפשר להתחיל ממודל של הפרטה חלקית. שנת לימוד של ילד עולה כיום למשלם המסים כ20 אלף ש"ח. המדינה יכולה להציע להורים לשלוח את תלמידיהם לבתי ספר פרטיים, כאשר המדינה תשלם עד מחצית מסכום זה (10000 ש"ח) כשכר לימוד.
    אני משוכנע שיקומו בתי ספר שתמורת סכום זה (וללא תוספת מההורים) יספקו שירות טוב יותר מהניתן כיום.

    לגבי אברכים - אני מלכתחילה רוצה להימנע מטיעונים של "את זה ראוי לממן ואת זה לא". כשמתחילים לחלק את העוגה, כמעט כולם מרגישים מקופחים.
    כשהמדינה לא מחלקת את העוגה אין תחושה כזו.

    השבמחק
  11. מסכים בכל.

    אבל לדעתי משהו צודק במחאה וזה שכיום מיסים מעבודה גבוהים לאין שיעור ממסים על הון.
    מיסים כדוגמת מס ירושה, מס בורסה (זה דיון נפרד כי בורסה מממנת התפתחות תעשייה, ודווקא עדיף שלא למסות יותר מדי כאן), מס אחזקה על מקרקעין, רווח שכר דירה וכד׳.

    זה משהו שכן דורש תיקון, ואני מקווה שמישהו בועדה ישים דגש כי פשוט לא ניתן למסות רק לפי כמה קל יהיה לגבות.

    השבמחק
  12. ממש נהנתי לקרוא את הכתבה, צורת ההתבטאות, הנתונים...רואים שעשית שיעורי בית, אני מסכימה איתך בהכל!!!

    השבמחק
  13. עמיחי, תודה על התגובה.

    יש לי בעיה מוסרית עם מס רווחי הון.
    מדובר בכסף שאדם חסך מהכנסותיו, כבר שילם עליו מס.
    למעשה, מדובר במס על מס.

    מה שאני כן חושב שחשוב לעשות הוא להגביר את גביית המסים ב2 אופנים:
    1. החמרת הענישה על מעלימי מס.
    2. הגברת האכיפה באמצעות ביצוע בדיקות נרחבות יותר.
    אני בטוח שאם כל אדם במדינה היה משלם "מס אמת", הכספים המתקבלים יכלו להקטין לכולנו את נטל המס אותו אנחנו משלמים.

    השבמחק
  14. התייחסות לכתבה:
    הכתבה מטעה.
    אמנם ניכר שהשקעת בה הרבה, אך יש בה הרבה אי-דיוקים ופרשנויות שקשה לי איתן.

    א. הדבר המרכזי ביותר שקשה לי איתו, זה שאתה מניח שלא ניתן לממן את דרישות המאבק ללא תוספת מיסוי. הנחה זו שגויה. בתור חובב כלכלה אחד למשנהו, אני ממליץ לך לקרוא:
    http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=248943&blogcode=6105540
    זהו פוסט נרחב שמסביר על המדיניות המצמצמת(תקציב) שננקטת במדינת ישראל באופן קיצוני ומכוון, והוא מאוד מקצועי ומעניין.

    ב.להגיד שאנו משלמים 54.5 אחוז מס זה דמגוגי: ישנה התפלגות מס פרוגרסיבית במדינת ישראל, ואחת הבעיות היא שבעשור האחרון מורידים את מס ההון ומס החברות. אם תסתכל יש מחקר מעניין של הכנסת שמראה מה אחוז המיסים העקיפים מהמשכורות של כל עשירון. תתפלא לדעת ש44% ממשכורתו של העשירון הראשון הולכת על מיסים עקיפים, וכמובן שזה יורד בהדרכה כאשר לעשירון העליון זה יוצא כ10%. זוהי גם אחת מבעיות המיסוי המרכזיות של מדינת ישראל - היחס בין מיסוי עקיף למיסוי ישיר.
    אם כך, הבעיות של המיסוי הם לא כמות המיסוי, שאותו באמת לא צריך להגדיל - מדובר על חלוקת המיסוי במס ההכנסה שהיא בעייתית, והגודל היחסי של המיסוי העקיף (כן כן, גם ביחס לממוצע הOECD).
    ג. הנתון השני שנתת על השקעה לאומית בחינוך כולל בתוכה את ההוצאה הפרטית על חינוך. אם תבדוק את הנתון של ההוצאה הלאומית בלבד, תגלה שההוצאה על חינוך בישראל נמוכה ממוצע הOECD.
    ד. אתה כותב שמדיניות סוציאליסטית פירושה שכולם יותר שווים אך יותר עניים - שזה פשוט שטויות במיץ. נכון, יכולה להיות מדיניות סוציאליסטית טיפשית שתיפגע בכלכלה - אך רק לפני כמה שנים קיבלה אסתר אלכסנדר ז"ל את פרס ישראל בכלכלה על מחקרה החשוב "כוח השוויון בכלכלה", שמוכיח את יתרונות השוויון במונחים של צמיחה כלכלית.
    ה. הדברים שכתבת בסוף מוכיחים לי שהדברים שכתבת נובעים מתפיסה אידואולוגית ולא מחישובים כלכליים, ואני מבין שאתה חושב שמי שעשיר כנראה הרוויח את זה.
    אני חושב, שאם קצת תרד אל העם, ותלך לדבר עם אנשים במאהלים (שכבר התפרקו אבל תוכל למצוא אותם אני מאמין), תבין שהאנשים העניים הם לא עצלנים, לאו דווקא טיפשים, ולאו דווקא "הלכו לבלות במקום ללמוד". תגלה אנשים שעובדים 30 שנה במפעל ומקבלים שכר מינימום. תגלה אנשים קשיי יום, שעובדים יותר קשה מכל מנכ"ל ובעל הון, ואם תמצא לזה צידוק אידיאולוגי שהמשפחה שלהם חיה בעוני ומצוקה ושלו בעושר ובפאר לא פרופורציונלי לכלום - תהיה בריא. רק לא במערכת הבריאות הלאומית כי חבל עליך, לך לפרטי.

    השבמחק
  15. האמת שלך לא מדוייקת בעליל.
    כבר הטיעון הבסיסי להעמקת התמיכה הממשלתית לא מדוייק, שכן רובנו רוצים להפחית את המיסוי, ולחוקק חוקים שיגבילו את בעלי ההון מלעשוק את העם, ויגבירו את התחרויות. וגם בשוק הדירות צריך התערבות בוטה כי המצב בלתי נורמאלי, וכל עוד האזרח הקטן משלם את המחירים האלה לממשלה לא אכפת, העיקר שהיא מכניסה יותר על מכירת קרקעות ביוקר.

    ובפועל לא משנה איך תסתכל על הנתונים, סטיסטיקה זה כלי משחק ושקר אחד גדול, ואפשר להגיע לכל מסקנה איתו.. השאלה במה אתה רוצה להאמין. אני יודע שאני למדתי עם 40 תלמידים בכיתה מתמטיקה. למה?
    למה גם אין מורים איכותיים שיבואו ללמד בימנו?
    אם התקציב היחסי גדול כפי שאתה אומר, אז בוא תסביר לי איפה נעלם הכסף.. הלוואי והיינו חצי ממערכת החינוך של יפן או המדינות שרשמת שם. חלק מהמחאה זה גם לייעל את הגופים הללו, ולהפעיל לחץ על הממשלה למצוא דרכים להתייעל - שהכסף יגיע יותר לאזרחים, ופחות לנק' ביניים.

    וההגבלות שרוצים לעשות על בעלי ההון לא יגרמו למחסור בתעסוקה, שכן בעלי ההון אצלנו לא מייצרים מקומות עבודה, המונופולים על תחומים שיהיו קיימים איתם או בלעדיהם.. מה אם תנובה תעלם אף אחד לא ייצר חלב?
    צריך להוריד את הריכוזיות.
    חוץ מזה שבעלי ההון מוצאים המון דרכים להתחמק מתשלומי מיסים באמצעות פרצות והטבות שהמדינה מאפשרת.

    הדרישות צריכות לבוא בעיקר מהתייעלות. ויש המון מקום להתייעל, כל אחד שהיה בצה"ל לדוג' יודע כמה הכסף נשפך שם. אם המדינה כיום לא יודעת להתנהל אז כנראה שצריך להחליף את כל מי שעומד בראשה?...

    אז תשמע לסיכום, יכולתי לחפור יותר, כי יש הרבה טיעונים שאתה מעלה. ברור שהדעה שלך נכתבת מתוך מניעים אידואלוגים מסויימים, אולי אתה מאמין שהמדינה שלנו כיום קפיטליסטית, ורוצה למנוע סוציאליזם? אבל האמת שלא, היא גובה ה מון מיסים, והאזרחים מקבלים פחות מאזרחים במדינות קפיטליסטיות. סוציאליזם זה לא בולשביזם, ואף אחד לא רוצה שכולם יהיו שווים ועניים, אז אל תגרום למחאה להשמע קיצונית.
    אני בא ממקום של מישהו שלמד הכי קשה שאפשר, ואני גם יודע שארוויח המון כסף בעתיד, ועדיין אני מאה אחוז בעד המחאה והביקורת על התנהלות הממשלה - כי בסופו של דבר התנאי מחייה פה גרועים, וכמה שתנסה ל הגיד שזה בגלל איזה נתון סטיסטי על מספר כשירים לעבודה, זה לא הגיוני בעליל, אין שום דבר מיוחד באוכלוסיה הישראלית שפה יהיו פחות כשירים לעבודה, ושהדברים יהיו פה שונים. פשוט יש בעיתיות עצומה בהתנהלות של המדינה וזה מה שבאים לשנות.
    ותצא מהתחושה שהעשירים היום הגיעו למקומם בזכות לימודים והשקעה. אין לאף אחד בעייה אם מישהו למדו מרוויח, ותראה שאין המון תלונות לאנשי ההיטק למשל.
    אבל יש תלונות לאנשים שמרוויחים לא בצדק, אותם אנשים שמחזיקים כיום את ההון בישראל, ועושים הכל על מנת למקסם את הרווחים תוך פגיעה מתמדת באזרח, וחוסר ברגולציה של המדינה עליהם.

    השבמחק
  16. פוסט נהדר, אבל יש לי הרגשה שלבורים שנוהים אחרי המחאה, אין את הזמן והיכולת להבין את כל מה שכתבת.

    השבמחק
  17. שוהם שלום,

    ראשית, תודה על שהשקעת את זמנך לכתוב תגובה ארוכה ומנונקת (בין אם אני מסכים איתה או לא).

    ולדברים:
    1. קראתי את עיקרי התקציב. כדי להגדיל מימון למרכיב מסוים בתקציב ניתן:
    א. לקצץ במרכיב אחר
    ב. להגדיל את התקציב
    אז אין ספק שניתן לקצץ במקומות אחרים כדי לממן דרישות אלה ואחרות (אך ודאי שלא כולן). עם זאת:
    א. אם כבר מקצצים בתקציב, לדעתי יש להוריד את המיסוי ולא לבזבז על משהו אחר
    ב. כשמתחילים בטיעונים של "תוריד פה ותעלה שם", דבר מיידית יוצר תחושה של קיפוח אצל המגזרים האחרים. זו גם הבעיה שלי עם מדיניות הרווחה - כולם בטוחים שהכסף מגיע לידיים הלא נכונות ושהם לא מקבלים מספיק.
    לגבי נושא התקציב, אני שמח מאוד שהמדינה לא מתפרעת עוד יותר עם התקציב, ואני עוד יותר אשמח את התקציב יירד פי 2.

    2.ברור שלא כולם משלמים בדיוק 55.5% מס, אבל אני חושב שזה לא בהכרח רחוק מהמציאת.
    השכבות הנמוכות לא משלמות מסים ישירים אבל משלמות המון מסים עקיפים.
    העשירונים העליונים משלמים המון מסים ישירים אבל פחות עקיפים.
    אינני מסכים עם הטיעון שלך שיש להגדיל את המיסוי הישיר (מס הכנסה) על חשבון העקיף.
    בעיני, יש לשאוף למס הכנסה כמה שיותר נמוך, שכן הוא מעודד אנשים להגדיל את הפרודוקטיביות שלהם, את הכישורים שלהם, ואת המוטיבציה שלהם לעבוד.
    מלכתחילה, הצורך במס הכנסה נגרם בגלל מדיניות הבזבוזים של המדינה, אשר הגדילה עוד ועוד את התקציב עד למצב בו השכבות הנמוכות יקרסו לחלוטין אם המסים ייגבו באמצעות מס עקיף בלבד.
    אם וכאשר הממשלה תתעסק במינימום ההכרחי (צבע, משטרה וקצת תשתיות), ניתן יהיה להוריד את נטל המס פי 3, עד למצב בו גם השכבות הנמוכות יוכלו לחיות בכבוד גם אם מס ההכנסה יהיה נמוך עד אפסי.

    3. אנא בדוק כאן:
    http://www.nationmaster.com/graph/edu_edu_spe-education-spending-of-gdp

    4. לאורך זמן, מדיניות סוציאליסטיות טהורות הביאו את כלל האזרחים לעוני כללי.
    טענתי במאמר שניתן לנהל מדיניות סוציאליסטית מוצלחת כשאחוז הנזקקים מספיק נמוך, ובמקרה זה היחס בין משלמי המסים לנזקקים הוא נמוך.
    אם תסתכל על נתוני התעסוקה שצירפתי לכתבה, הנ"ל מדגימים את ההצלחה הסוציאליסטית הדי מוצלחת בסקנדינביה לצד חוסר הסיכוי שלה להצליח אצלנו.
    אגב, גם בסקנדינביה החגיגה הולכת להיגמר, אחרי ההגירה המוסלמית המשמעותית לשם, שהעלתה את כמות ה"מנצלים" את שרותי הרווחה באופן ניכר.

    5. אין ספק שהמאמר אינו אובייקטיבי, ומלכתחילה בא לייצג את הדעה האישית שלי.
    יש עשירים שהרוויחו את זה ביושר, ואני נחרד מכמות השנאה כלפיהם.
    יש עשירים שהרוויחו לא מעט בזכות הקשרים שלהם עם השלטון, וזו עוד סיבה להוריד את הידיים של המדינה מהכלכלה.

    אתה צודק, יש אנשים שעובדים במשך 30 שנה, מרוויחים שכר מינימום, וחיים בצמצום.
    דווקא מגזרים אלה, שמשלמים מסים עקיפים עצומים וכמעט ולא מקבלים שום דבר מה"רווחה", יהנו מאוד מהורדת המסים האגרסיבית אליה אני שואף, וגם עם שכר מינימום יוכלו להתקיים בצורה הרבה יותר מכובדת.

    השבמחק
  18. בניגוד לשוק חופשי פרוץ אין מודל אחד של מדינת רווחה ואפילו במדינות הסוציאלדמוקרטיות ביותר המודל משתנה ממדינה למדינה. בעשור האחרון לפוליטיקאים עם תפיסה ימנית כלכלית היה אינטרס לפגוע בשירותי הרווחה כדי להפריט אותם. פוליטיקאים שהמנדט שלהם תלוי בשירותי הרווחה ידאגו לייעל אותם. זה לא נכון לדבר על אחוזי התקציב אלא על גודל התקציב והיחס שלו לאוכלוסייה. הפרטה לאדם העשיר ביותר לא יוצרת תחרות אלא מונופולים וקרטלים. תמריץ לעסקים קטנים יוצר תחרות. והסיום שלך נורא מצחיק: אדם שלמד ועבד: מי עובד יותר קשה? עובדי קבלן או פקיד בבנק?

    השבמחק
  19. עידן שלום.

    תודה על התגובה הארוכה והמנומקת.

    אני בהחלט בעד הורדת המיסוי, אבל הורדת המיסוי היא לא מילת קסם. כדי להוריד מיסים צריך לקצת איפשהו. כיוון שכל קיצוצים מביאים מיד לתחושת קיפוח בקרב רוב האוכלוסיה, הצעתי הייתה לבטל לחלוטין את שרותי הרווחה של המדינה.
    הגברת התחרותיות היא ברוכה, ואין לה שום קשר לשאלת סוציאליזם-קפיטליזם בה עסקתי.
    הגבלת בעלי ההון מלעשוק את העם? אני מתנגד לזה נחרצות.
    ראשית, יש בעלי הון שעשו את כספם בצורה הוגנת וביוזמה עיסקית מוצלחת ואין מה להעניש אותם.
    יש גם בעלי הון שהגיעו למעמדם בזכות קשרי הון שלטון שסידרו להם הטבות מחבריהם לשולחן הממשלה. דווקא בגלל זה אני קורא להוציא את המדינה מהכלכלה ולתת לה להתעסק במינימום האפשרי.
    אחת הבעיות המונעות תחרות היא רגולציות ורשיונות.
    אני לא יכול לפתוח בנק.
    אני לא יכול לייבא ולמכור קוטג' מגרמניה
    אני צריך לעבור תהליך רישוי ארוך לפני שאני יכול להקים גן ילדים.
    כל אלה מקשים על התחרות ויוצרים את הקרטלים והמונופולים הללו.

    לגבי הדיור, הסיבה לעליית מחירי הדירות הינה באשמת הממשלה: קניית דולרים (שהביא לשחרור של מאות מיליארדי שקלים לשוק) וריבית נמוכה, אשר גררה המון משקיעים ממעמד הביניים (שברשותן הון של כמה מאות אלפי שקלים) לרכוש דירה להשקעה במקום, לדוגמא, להשקיע בבורסה או באגרות חוב סולידיות.
    הפתרון של המדינה יכול להיות אך ורק על ידי שחרור קרקעות לשוק כדי להגדיל את ההיצע.
    הרעיון לפקח על מחירי השכירות (כפי שהציעו מנהיגי המחאה) הוא רעיון מעוות ונורא מאין כמותו.

    לגבי מערכת החינוך, ראשית צריך להבין שהמדינה שלנו לא יודעת לנהל דברים באופן יעיל, וכסף ציבורי הרבה יותר קל לבזבז מאשר כסף של חברה פרטית.
    לאן הולך הכסף? לא למורים, זה בטוח.
    למפקחים, לחברות פרטיות בבעלות חברים של בכירים במערכת, אשר מבצעות עבודות למען מערכת החינוך.
    קבלנים למיניהם, אשר קיבלו עבודות ללא מכרז ומבזבזים כסף בלי הכרה.
    כשהכסף אינו ציבורי, הרבה יותר קל לבזבז אותו.
    הלוואי וניתן היה לייעל את מערכת החינוך הנוכחית, אבל אחרי הרבה רפורמות אני פשוט לא מאמין שזה אפשרי. מילא אם שאר המערכות הממשלתיות היו יעילות, ורק מערכת החינוך בעייתית - אבל ההיפך הוא הנכון: כל החברות הממשלתיות מצטיינות בעיקר בבזבוז כספים עצום. הרעיון שניתן לייעל אותן נשמע לי כתמימות.

    הורדת הריכוזיות? כבר התייחסתי. יש להוריד חסמים, להקטין רגולציה ובכך לאפשר למתחרים להיכנס לתחרות.

    גם לגבי התייעלות באופן כללי כבר התייחסתי. ברור שאפשר להתייעל ולפתור את הבעיות. אני פשוט מאמין שכשיש כסף ציבורי מעורב, הוא תמיד יכלול שחיתות, חוסר יעילות ובזבוז ללא הכרה. דוגמאות כאלה לא חסר בכל התחומים ואני לא מאמין שזה יכול להשתנות. לא בישראל.

    ברור שהכתבה שלי אינה אובייקטיבית ובאה להציג את הדעה שלי.
    המדינה שלנו רחוקה להיות קפיטליסטית, ועיקר המאמר מתייחס לעובדה שנטל המס הגבוה ויוקר מהחיה נובע מהסוציאליזם שכבר יש לנו כיום במדינה.
    זו בדיוק הבעיה. כמדינה סוציליסטית גובים המון מיסים, אבל משלם המסים מקבל תמורה עלובה.
    דווקא אחוז העובדים פוסל את הטיעון שלך ש"אין פה משהו מיוחד" - נהפוך הוא: יש כאן פחות אנשים עובדים מאשר בכל מדינות הOECD, וברור שזה רלוונטי מאין כמותו.
    כשעל כל "נזקק" יש 10 מועסקים, הם יכולים לממן אותו די בקלות ומבלי לפגוע באוכות החיים שלהם.
    כשעל כל "נזקק" יש רק 3 עובדים, הם כבר צריכים להפריש חלק מאוד ניכר מההכנסה שלהם כדי לממן אותו.
    כשכמות הנזקקים נמוכה, מדיניות סוציאליסטית יכולה להצליח. ראה את סקנדינביה מלפני עשור.
    כשבסקנדינביה החלה הגירה מוסלמית משמעותית, וכמות הנזקקים עולה, המדינות שם יגיעו לפשיטת רגל כי כבר אין באפשרותן לממן את כל תשלומי הרווחה הללו.

    השבמחק
  20. דרור,

    כבר התייחסתי בתגובותי לגבי נושא של תחרות והורדת ריכוזיות.
    בעיני, הדבר צריך להתבצע באמצעות הסרת חסמים ורגולציות, אשר מונעות ממני להתחרות בקלות בקרטלים שישנם היום.

    לגבי הטיעון "פוליטיקאים שהמנדט שלהם תלוי בשירותי הרווחה ידאגו לייעל אותם." - הוא פשוט הוכח כשגוי.
    ממשלות רבות בישראל עלו עם מצע של רווחה ועובדה ששירותי הרווחה לא התייעלו.

    ובלי קשר, גם אם שירותי הרווחה יהיו מאוד יעילים (מה שלא סביר בעיני) - עדיין הם מובילים לתחושה של קיפוח בכך שרוב האנשים בטוחים שהכסף מגיע לידיים הלא נכונות. יעילות לא תעזור כאן.

    מי עבד יותר קשה? כנראה שפקיד בבנק, כי הוא הצליח להתקבל למשרה הדורשת השכלה ולימודים.
    ולגבי עובדי קבלן, דווקא לגביהם המאבק רלוונטי מאין כמותו. מדובר באנשים שעובדים קשה, מרוויחים שכר מינימום, חיים בצמצום בגלל נטל המס העקיף הכל כך גבוה ולא מקקבלים כמעט שום הטבות מהמדינה.
    דווקא במקרה זה, הורדת נטל המס תאפשר להם להתקיים בצורה הרבה יותר מכובדת עם אותו שכר מינימום נמוך אותו הם מרוויחים.

    השבמחק
  21. ארקדי שלום,

    קראתי בעניין רב את הפוסט שלך, ולא הבנתי משהו -
    מצד אחד, אתה אומר שאחת הבעיות כאן היא שלאנשי המחאה מפריע לממן בחורי ישיבות, ותוהה למה הם בעד תיכונים חינם וחינוך חינם מגיל 3, אבל לא מוכנים לממן בחורי ישיבות.
    אני חושבת שיש הבדל מהותי. אנשי המחאה מניחים שאותו שוויון במימון אמור להיות לכל המגזרים - עבור אותם גילאים. אבל אין סיבה שמי שבוחר, גם בגיל שבו הוא יכול לצאת לשוק העבודה, ללמוד ולא לעבוד, יקבל מימון לבחירה הזו שלו. גם אני בוחרת ללמוד, אבל מוכנה לשאת בנטל, ולעבוד תוך כדי ("תורה ועבודה", לצורך העניין). כמובן שהייתי שמחה אם המדינה הייתה מאפשרת לי רק ללמוד למשך מספר שנים, ומסבסדת את לימודיי כמו גם את חלק מהוצאות המחיה שלי.
    וזה בדיוק מגיע לסתירה שראיתי במה שכתבת - אתה מסביר שחלק מהבעיה היא אחוז כוח העבודה בגילאים 15-64, ומצד שני לא מבין למה מפריע לנו לממן בחורי ישיבה אבל לא פעוטות בגילאי גן. מהסיבה הפשוטה - החל מגיל מסוים, אנחנו מצפים מכולם כאן לשאת בנטל ולצאת לעבוד. אני מסכימה איתך מאוד לגבי דמי אבטלה, ומעולם לא דרשתי אותם גם כשעמדתי בקריטריונים, אבל אני לא חושבת שלימודי תורה עדיפים על לימודי הנדסה, פילוסופיה או חינוך. אין סיבה שאלו יזכו ליחס שונה מאלו. אני מעוניינת שכל מי שמסוגל לכך ייצא לשוק העבודה, בלי קשר לבסיס האידאולוגי. המדינה לא אמורה לתת עדיפות. אם מחר אני אחליט שעל בסיס אידאולוגי של ויפאסנה אני לא יכולה לצאת לעבוד, ואני מעדיפה שהמדינה תשלם עבור לימודי בודהיזם שלי, ואני לא אצא לעבוד, האם היית חושב שזה דומה לפעוטות בני 3 שאנו רוצים עבורם חינוך חינם?
    אשמח לתשובתך.

    השבמחק
  22. עדי שלום,

    תודה שבחרת להתייחס לנאמר, וכמובן חשוב מאוד שכל מי שקורא יבחן את הדברים לפני שיבחר להסכים או לא. זו המטרה של הכתבה.

    ולעניינינו:
    ראשית, ובאופן כללי, אציין שאחת הבעיות הגדולות של מדיניות רווחה היא נושא חלוקת הכסף. התייחסתי לזה במאמרי, וציינתי שכולם רוצים שהכסף יגיע למקומות הנכונים, אבל לכל אחד יש מקום נכון משלו, וכל חלוקה תיראה בלתי צודקת לרוב הציבור.

    ולגבי הנקודות הספציפייות שלך:
    כשאת טוענת ש"אמור להיות שוויון לכל המגזרים", את מניחה שניתן להגיע למצב כזה. אני חושב שלא משנה איך תחלקי את העוגה, תקבלי אי שוויון בעיני חלק מהאנשים. האם כל *משפחה* צריכה לקבל תקציב שווה בעבור ילדיה? האם כל *ילד* צריך לקבל תקציב שווה? כבר כאן יש מקום לויכוח - שהרי מימון שווה לכל ילד מתעדפת משפחות מרובות ילדים, ואני יכול לטעון שזה לא הוגן כי אותה משפחה אינה משלמת יותר מסים למדינה.

    במימון גנים יש בעיה מוסרית - מדוע שמשלם המסים יסבסד שירות שרק חלק מהאזרחים צורכים? מדוע חינוך חינם מגיל 3 חודשים ולא שנה? מדוע לא מגיל 3 שנים?
    בתחום הגנים יש תחרות, יש בעלי עסקים קטנים, והפיכת הגנים למוצר ממשלתי תפגע בפרנסה שלהם, שכן ברור שלא ישתלבו במערך הציבורי.

    אני חילוני לחלוטין, ולכן גם אני מתנגד קטגורית למימון בחורי ישיבה. עם זאת, אני לא מתיימר להחליט מה ראוי לממן ומה לא, ומה אמור להיות גובה המימון.
    את מוזמנת לנסות ולמצוא מנגנון אובייקטיבי שיקבע כיצד להחליט מה ראוי מימון ומה לא, בעוד שאני בטוח שלכל מנגנון כזה אוכל למצוא טיעונים מדוע אינו הוגן.

    אני לא מתפלא "למה מפריע לנו לממן תלמידי ישיבה", אלא מתפלא באיזה זכות מחליטים שמימון תלמידי ישיבה היא איוולת בעוד שמימון לימודים אקדמאיים היא ברכה.

    לכן, הפיתרון ההוגן היחיד בעיני הוא לא לממן אף אחד. לא תלמידי ישיבה, לא גנים, לא לימודים אקדמיים ולא כלום.

    השבמחק
  23. אם כמות הנזקקים גדולה, זה עדיין לא אומר שהאוכלוסיה הישראלית מיוחדת במשהו. אני לא רואה סיבה לנתון הזה, אולי מלבד החרדים, אבל נשאיר אותם בצד..
    צריך לבדוק מה גורם לו. בכל מקרה זה לא כאילו זה מה שגורם לכל הצרות שלנו. גם אם כולם יכלו לעבוד, האם זה אומר שהיה איפה להעסיק אותם? וחוץ מזה שהאוצר תמיד מתפאר באחוזי אבטלה הנמוכים, ופעם ראשונה שאני שומע שאנחנו יחסית לעולם עם שלא עובד.. כשבעולם גיל הפרישה יותר נמוך, ושעות העבודה יותר נמוכות.
    בסה"כ יש עוד המון נתונים שיכולים להסביר את הבעיתיות במשק, כפי שפרופ זליכה מציג אותם בהרצאות שלו.
    הבעיה העיקרית שלי עם כל הפוסט שלך, זה שאתה מראש מוותר על המדינה, ואומר לנו - עזבו אל תדרשו ממנה כלום היא גם ככה לא מצליחה להתנהל. וזה בעייה גדולה. למה שנתפשר? למה שלא נדרוש שלטון שיכול לנהל את המדינה כמו שצריך?
    הבשורה היחידה שאני מקבל מהפוסט שלך זה שעדיף שלא נעשה כלום - כשאתה בעצמך אומר שהחיים פה קשים בהרבה אל מול המערב. שוב המחאה היא לא בעיקר סוציאליסטית, היא לדרישה לשינויי. כל עוד אין מחאה אז הממשלה יכולה לנוח על זרי דפנה, ולהמשיך לנהל את התקציב בצורה בזוייה.

    בקשר לפיקוח על דירות, לא אומר שצריך להיות גורף, אבל חייבים להכניס יותר דירות לפיקוח כאחוזים בכל אזור. זה קיים בכל העולם, ולא איזה דרישה מיוחדת.
    אני אתן לך דוג', אני כרגע סטודנט. מעונות אין לי, ואני נאלץ להשכיר דירה בסביבה. מסביב לאונבריסטה אין שום פיקוח על הדירות, וכאמור מאות אם לא אלפי סטודנטים צריכים למצוא מקום דיור מסביב לאונברסיטה.
    התוצאה? כל שנה יש עלייה קבוע של 100 שקל בשכ"ד. אתה מוזמן לבדוק את זה.. ומה יש לי כסטודנט לעשות? לעבור לפריפריה? זה רק ד וג' למקומות שצריך לפקח עליהם. ובכלל אזורי עוני, גם בתל אביב, שלא יהפכו את כל תל אביב לעיר יוקרה. ובכל עיר שיהיו אזורים שלמים מפוקחים.
    במצב היום אין לנו דבר לעשות מול בעלי הדירות, וזה המקום של המדינה להתערב.

    השבמחק
  24. עידן, קל להגיד שהאוכלוסיה אינה מיוחדת במשהו. עם זאת, אחוז העובדים בקרב גילאים אלה מצביעה על שוני מהותי. אנחנו לא באמצע הרשימה - אנחנו בתחתית של התחתית.

    האוצר בוודאי מתפלא באחוזי אבטלה נמוכים, כי זה מה שהציבור רוצה לשמוע.
    ישנן מגבלות רבות שצריך לעבור כדי להיות "זכאי" להיחשב מובטל, ואנשים רבים שאינם עובדים לא ייחשבו כמובטלים. חלק לא הולכים ללשכת התעסוקה. חלק מובטלים יותר מדי זמןף אז החישוב מניח שהם כבר לא מובטלים כי הם לא באמת רוצים לעבוד.
    אתה מוזמן להתעמק בשאלה "מיהו מובטל", ולהיוכח שהמספר הזה אולי יכול להראות שיפור או הרעה, אבל ודאי שאינו משקף את מצבנו לעומת מדינות אחרות, בהן אופן החישוב שונה לחלוטין (ארה"ב היא עוד דוגמא למדינה שפרסמת נתוני אבטלה נמוכים מהאמת על ידי תרגילים דומים).

    הדעה שלי בנוגע ל"לוותר על המדינה" מסתמכת על ההיסטוריה, ועל השחיתות סביב הכסף הציבורי שהתרחשה בכמעט כל ממשלה.
    וגם אם המנהיגים שלנו יהיו נקיי כפיים, כסף ציבורי הוא תמיד כסף שקל יותר לבזבז והדבר תמיד יביא לחוסר יעילות.
    מעולם לא טענתי שלא צריך לעשות כלום. איפה ראית את זה? הפוסט טוען שללכת לכיוון של מדינת רווחה ירע את מצבנו, והצעתי ללכת דווקא בכיוון השני.
    ואגב, לדעתי אין ספק שעדיף לא לעשות כלום מאשר להעמיק את הרווחה.

    צר לי, כל מנגנון שבו המדינה תקבע לי כאיזה מחיר מותר לי להשכיר את הדירה שקניתי במיטב כספי (ועליו שילמתי מס!) הוא מנגנון בזוי וחצוף מאין כמותו.
    מדובר בפגיעה אנושה בחופש הפרט ובזכויות שלי על רכושי.
    בתחום הדירות להשכרה אין קרטל, אין אוליגרכים ואין תיאום מחירים. יש היצע וביקוש.
    אם המדינה רוצה להגדיל את ההיצע, היא מוזמנת לעשות כן.

    אם אכן המחירים מסביב לאוניברסיטה גבוהים באופן ניכר מהמחירים באזור, אך שאינו קרוב לאוניברסיטה, הפיתרון הוא לגור במעגל קצת רחוק יותר. זה גם מה שאני עושה ועשיתי.

    המדינה תמיד מתערבת בשוק הדיור: היא מוכרת את הקרקעות, היא קובעת כמה קרקעות לשחרר, היא קובעת את הריבית במשק (המשפיעה על עליית מחירי הדיור) וכו'.
    הפיתרון הרציני לבעיית הדיור היא הגדלת היצע הדירות, על ידי בניה אגרסיבית יותר, אם כי למדינה קשה מאוד לשחרר את כל הקרקעות לבעלות פרטית מסיבות פוליטיות (ולא רק כלכליות).
    בכל מקרה, בנוגע לרעיון שהמדינה תקבע לבעלי הדירות, בכמה מותר להם להשכיר את הדירה שלהם, לעולם לא נסכים. כשנותנים למדינה לקבוע מהו מחיר הוגן ומהו מחיר ראוי מתקרבים למדרון חלקלק, שסופו היעלמות הכלכלה החופשית.

    השבמחק
  25. ארכדי, לא נותר לי אלא להוריד בפניך את הכובע, ויותר מזה, להודות לך. זה פשוט פוסט נפלא.

    השבמחק
  26. אתה רוצה להפריט את הכל, אבל שוכח שכל מה שהפריטו לא הצליח במדינה שלנו. אין תחרות מספיק גדולה כדיי שיהיה אפשר לתת לשוק להכתיב את המחירים. תראה לי תחום אחד שהפריטו וזה תרם במשהו לאזרח.
    בעצם הפתרון שלך גם מצחיק בעיניי, כי איזה מדינה תלך להפריט תחומים כמו חינוך, משרד רווחה, השכלה גבוהה וכד' ובכלל כל מה שרשום ברשימה לא מופרט באף מדינה בעולם, גם בקפיטליסטית הראשית ארה"ב.
    הפתרון שלך לא ראלי והוא סתם ברברת תאורטית. אתה יכול לתקוף את המפגינים עד מחר, אבל המצב לא טוב, ופתרון של להפריט הכל, ולקחת מינימום מיסים הוא לא ראלי. תבין שהמפגינים לא רוצים להעמיק את הסוציאליזם על חשבון עוד מיסים, יש מספיק מיסים - רוצים לראות התייעלות, ויש מאין.
    ואת העובדות על אחוזי עובדים, אתה יכול להמשיך להגיד, ואולי זה נכון, וצריך לבדוק למה זה ככה - ולהפגין גם על זה.
    אבל אתה שוכח המון עובדות נוספות למצב. כמו מה קורה במדינה שלנו שמורידים פיקוח על מוצר, או שמפריטים תחום מסויים. תבדוק. והעובדה שכמו שגם אתה רושם - המדינה לא מנהלת נכון את הכסף שלנו.
    אז זה לא גורם? כי על זה אנשים מפגינים.

    ובקשר לדירה, אפשר לדבר, אבל אין לי שום דרך לעבור למעגל יותר רחוק מהאונברסיטה.
    אין לי רכב, כי המדינה לוקחת 150% מס על כל רכב שקונים פה, והדלק והביטוח מהיקרים בעולם - ואין אלטרנטיבות תחבורתיות. כי לקחת אוטבוס כל בוקר הלוך חזור ממקום מרוחק, גם יעלה כסף, וגם יבזבז זמן שלאיזה סטודנט יש? אתה רוצה לפעמיים לחזור באמצע היום להתקלח אחריי שיעור ספורט, איך תעשה את זה? קיצר אין יותר מידי איך לפתור את הבעייה.
    אולי אם יבנו יותר מעונות, וזה חלק מהדרישות..

    ואני לא מבין מה אתה כלכך מתרגש מפיקוח, הריי כמעט כל מדינה בעולם מפקחת על חלק נרחב ממחירי השכרת הדירות. וזה נחוץ במיוחד במדינה שלנו.
    לא מדברים על 100%, אבל נניח אחוזים מסויימים באזוריי עוני, וכמו שאמרתי סביבת אונברסיטה, ובכלל הקצאות בכל עיר של שכר דירה מפוקח, לא אמרתי לשדוד את בעלי הדירות, אבל נניח להגביל את האחוזים שאפשר להעלות שכר דירה בשנה.
    ובנייה יכולה לעזור, אבל כמה מהפרוייקטים החדשים מיועדים לצעירים, או למשפחות מתחילות? ניסית לקנות היום בית חדש? מתחיל ממיליון וחצי..
    חלק מהמאבק זה בהחלט הגדלת מלאי הדירות, ובנוסף שאחוזים גדולים יותר של דירות ילכו לטובת דיור בר השגה לצעירים ואנשים בתחילת דרכם.
    ככה שתהיה אפשרות לחסוף כסף בתחילת הדרך, ולא בקושי לסיים את החודש..

    בוא נדבר תכלס, הסיכויי היחיד של המדינה הזאת להשתוות למערב זה בזכות הקולות ששומעים עכשיו. הקולות שלך לא יתרמו הרבה, כי הפרטה לא פתרה שום דבר כמו שמפריטים אצלנו.. אז אם נוח לך אתה יכול לא לעשות דבר, אבל לבוא בביקורת כאילו מה כבר אתה מציע זה מטריד. הרבה פעמיים אנשים מחפשים למה להיות נגד, לכל צד במטבע יש את החסרונות שלו, ואף אחד לא טען שסוציאליזם זה הפתרון. יש הרבה מקום באמצע בין שתי הגישות הללו, והמחאה שאנחנו רואים רוצה לשפר את איכות החיים שלו, ולהשוות אותה לאירופאי, לאמריקאי, לקנדי ולאוסטרלי וכו' וכו'.. ואי אפשר להגיד שאין מה לשפר.
    אז תאמין לי תן לי נושא כלשהוא, נניח דמוקרטיה, ואפשר לרשום גם 20 עמודים למה זה לא נכון. אז מה? זה אומר שזה באמת לא נכון? לא זה אומר שזה לא מושלם, אבל זה יותר טוב ממה שקורה בלי זה.

    השבמחק
  27. עידן.

    ברור שהדברים אינם שחור ולבן, וברור שתהליכים של הפיכת הכלכלה לחופשית אינם תהליכים מהיום למחר.

    ברור שלא כל הפרטה היא טובה. תסתכל על הפרטת המים, שהיא ביזיון אחד גדול. אין ספק ששליטה של המדינה טובה יותר משאר מונופול פרטי, אבל שוק חופשי יהיה הרבה יותר יעיל ואיכותי מאשר שךיטה של המדינה.

    למה אין תחרות מספק גדולה? כי יש רגולציות, מגבלות וחסמים של המדינה. אני לא יכול להקים בנק. אני לא יכול לייבא קוטג'. הפרטה חייבת להיות לצד שוק חופשי.

    בוודאי שראשי המחאה רוצים להעמיק את מדיניות הרווחה. אני פשוט הדגמתי במאמר שזה יביא להעלאת מיסים על אותו מעמד הביניים.

    ארה"ב רחוקה מלהיות קפיטליסטית היום, והיא כבר מזמן לא דוגמא לשוק חופשי.

    חלק מהטענה שלך ש"זה לא מציאותי להפריט בריאות וחינוך" נובעת שנולדת לתוך מדינה סוציאליסטית המנהלת (בצורה כושלת) את התחומים הללו.
    גם אם תחומים אלה לא יופרטו, אין זה פוסל את החלק השני של תקציב הרוחה - תשלומי העברה, אותם יש לקצץ כדי לעודד אנשים לעבוד.

    בקשר לדירה, אני מסכים שהמדינה עשתה בהתנהלותה נזקים שגרמו לעליית מחירים, אם כי בכדי לתקן את הנזק עליה להעלות את הריבית ולשחרר קרקעות.
    דירות זולות ליד האוניברסיטה אפשר למצוא בחיפה ובבאר שבע.

    פיקוח על מחירי דירות הוא צעד איום ונורא בעיני, ופוגע בזכות הבסיסית ביותר שלי. זה דומה בעיני לטיעון שהעסקת עבדים מאפריקה יכולה להיטיב עם האזרח, אם כי אני בספק את אתה תתמוך בצעד שכזה.

    בגלל שהמדינה כבר מתערבת בתחום הדיור היום, אני חושב שאין לה כרגע ברירה אלא:
    1. לצאת לחלוטין מהעניין, לשחרר את כל הקרקעות ולתת לשוק לעשות את שלו
    2. להמשיך להתערב בצורה חכמה. לדוגמא:
    א. לשחרר קרקעות תוך התניה שהקבלן יבנה דירות תוך
    X שנים.
    ב. להתנות אחוז מסוים מהדירות לסטודנטים
    ג. להתנות את שחרור הקרקע בהתחייבות להשכיר את הדירות לתקופה ספציפית
    בוודאי שכל אלה לא בתל אביב, אלא בערי הלווין של גוש דן.
    דיור בר השגה זו מכבסת מילים. מה זה? המדינה תמכור קרקעות בהנחה? אז הציבור ישלים את החסר באמצעות מסים
    המדינה תתן הטבות לשוכרים \ רוכשים? על חשבון משלם המסים.
    אני בעד הורדת נטל המס ולכן כמעט כל רעיון שיכלול הטלת עוד נטל על משלם המסים הוא בעייתי בעיני.


    נכון שהמאמר שלי הוא קיצוני, ומלכתחילה נועד להציג את ההיפך הגמור ממדיניות סוציאליסטית.
    אין זה אומר שחייבים ליישם את כל הדברים, ובפרט אפשר גם להחליט שלא מפריטים את מערכת הבריאות לדוגמא.
    עם זאת, הטענה המרכזית במאמר היא שכדי להקל על מעמד הביניים יש להוריד את נטל המס, ובשביל להוריד את נטל המס יש לקצת בתקציב.
    זכותך, כמובן, לא להסכים, אך באותה מידה אל תמהר לפסול את דבריי.

    השבמחק
  28. תודה על התשובה.
    אני חושבת שהרעיון הזה הוא מסוכן וגם מעט נאיבי. להגיד "אין חלוקה מושלמת ולכן למה שאנחנו נחלק" זו טעות מרה. מדינה אמורה לשאוף כל הזמן לחלוקת משאבים אופטימלית. ודאי שאין חלוקה שוויונית במאה אחוז, אבל עדיין אפשר לשאוף לשם ולנסות כן לקדם אוכלוסיות חלשות. לצורך העניין, אפשר להמשיך את הטענה שלך ולהנהיג מס שאינו פרוגרסיבי, ואז, לפי השיטה הזו, נשלם כולנו כ-20% מס, גם אלו מאיתנו, כמוני, שההכנסה שלהם לא מגיעה ל-5k בחודש, וגם אלו שמצבם גרוע משלי בהרבה.
    נכון, אתה צודק, אי אפשר ליצור חלוקה מושלמת לכל המגזרים כך שכולם יקבלו בדיוק אותו דבר (ואני גם לא סבורה שזה יהיה נכון), אבל בוודאי שהמון אנשים מתקוממים כשמישהו אי שם מחליט שלימודים מסוג מסוים הם היחידים שזכאים למימון של המדינה. הרי אין ספק שמדובר בעוול.
    ולגבי ה"בזבזנות" של המדינה, הפתרון הוא לא לומר- המדינה צריכה להפסיק לממן מכיסה חינוך, אלא שהיא צריכה לעשות את זה, כנראה, בצורה טובה יותר.
    ולגבי פיקוח על מחירי שכירויות- אני לא בטוחה שזה הפיתרון, אבל המדינה בהחלט יכולה להתערב בשוק הזה, ולשווק קרקעות שאחוז מסוים מהדירות שייבנו עליהן יהיו דירות קטנות יותר (2-3 חדרים), וכן דירות שיושכרו למשך תקופה בשכ"ד בפיקוח, למי שזכאי לכך.
    האמת היא שהרבה מהפתרונות בראשי המחאה מבקשים כבר יושמו במקומות רבים בעולם, ולכן מקומם לחשוב שעל הממשלה להתנער מיישומם גם כאן. זה התפקיד שלה.

    השבמחק
  29. נו, אבל על זה בדיוק המחאה.. שיפתחו את השוק.
    שיגבילו את תנובה, כדיי שעסקים קטנים יוכלו לצמוח כאן.
    כי מה הרעיון לפתוח את השוק שיש גוף ענק שעוד מקבל הטבות מהמדינה, ודווקא העסקים הקטנים נתקלים בקשיים בירוקרטים.
    אם ארה"ב לא קפיטליסטית, כנראה שהשיטה הזאת לא כזאת טובה. בכלל איזה מדינה כן קפיטליסטית?
    הריי קפיטליזם טהור יגרום לכך שרק מיליונרים יוכלו לחיות כאן, אתה יכול לראות את כל המקלטי מס בעולם, ומה שהכסף הגדול שהגיע לשם עשה לאזרחים הפשוטים.
    ובוא תמצא לי דירה זולה בחיפה ליד הטכניון, אני מחפש הרבה.. פעם היו הרבה אלטרנטיבות של 3 שותפים ב700-900, היום הכל מתחיל מ1100, ועוד לדירות מחולקות, וכבר אף אחד לא יכול לקבל מעונות, כי כולם רוצים מעונות כשהמחירים ככה. אז נכון זה עדיין לא תל אביב, אבל בקצב הזה, שנה שנתיים והמחירים ישתוו למחירים באזור תל אביב.
    ואיך הוא פוגע בזכות הבסיסית שלך? גם כשלוקחים ממך מיסים זה פוגע בזכות הבסיסית שלך. אין מה לעשות, יש זכויות אזרח, וחלק מהם זה הזכות לדיור - עקב כך צריך להיות פיקוח ובקרה על הנושא. כמו שיש פיקוח על מוצרי יסוד. לא אמרתי לגרום לך להפסדים, אבל לפחות להאט את צמיחת המחירים. זה הריי קורה בכל העולם, אז אני לא מצליח להבין מאיפה הפחד הגדול, אלא אם אתה מקורב לצלחת באיזושהי דרך.
    ויש הרבה פרשנויות לדיור בר השגה. איך שאני רואה את זה, הבקשה היא הגבלה באחוזים למחיר שיש להעלות בשנה, והקצאות גדולות יותר לדירות זולות בפרוייקטים חדשים. זה לא אמור לעלות שקל למדינה, רק לעשות קצת סדר בשוק הזה.
    וההצעות שהעלת זה בדיוק מה שהמחאה מבקשת.
    גם הפיקוח הוא כמו שאמרתי לא מאה אחוז, אלא חלקי ולאזורים ספציפים.
    אני לא פוסל במאת האחוזים. ואני מבין מאיפה זה מגיע. סוציאליזם בתאורייה רע לאנשים עובדים. ולי אישית גם אין ממש בעייה לשלם מעט מיסים ולא לקבל כלום מהמדינה (גם ככה הרבה אני לא מקבל)
    המאבק הוא לא פרופר סוציאליסטי, הוא מבקש שינויי. הבקשות של המאבק הם פחות או יותר תנאים מקובלים בכל מדינה במערב, ומנגד מבקשים להשוות את המיסוי ולהוריד אותו לרמות של מערב.
    אז נכון דברים סותרים, אז איך בדיוק לעשות זאת?
    כמו שאמרתי, התייעלות של גופי השלטון. כמו שחברה יודעת להתייעל כדיי להשאר רלוונטית בשוק, ככה ישראל צריכה לייעל את המערכות כדיי להשאר רלוונטית בעולם. המערכות השלטוניות פה פועלות כמו מלפניי 60 שנה.ח"כ נבחרים רק על סמך אג'נדה פוליטית, וכמעט שלא עושים דבר אחריי שנבחרו (או לפחות זה לא נראה ככה) . כחלון הוא דוג' למה אפשר לעשות, אפילו כשר התקשורת, כדיי לשפר את חיי האזרחים.
    לטעמי כל השרים צריכים להיות ככה, ח"כ צריכים להיות יותר קשורים לעם שלהם, ופחות למצביעים שלהם בפרימריז הפנימי שהכל שם זה ליקוקי תחת.
    דעתי האישית היא שצריך להחזיר את ההצבעה למפלגות וראש ממשלה. ככה תהיה יותר אפשרות להצביע למפלגה לפי מגוון ההצעות שלה, בלי להאלץ להצביע לליכוד כשחושבים שביבי הכי ראויי להנהיג. מה שבטוח שרענון למערכת הזאת לא יזיק, ואם העם מנער טיפה את השלטון רע בטוח לא יצא מזה.. כי ביננו יותר מיסים ממה שלוקחים מאיתנו היום קשה לי לראות את זה קורה.

    השבמחק
  30. עדי,

    אינני חושב שהרעיון מסוכן ואף לא נאיבי. במיוחד במדינה כמו שלנו, המורכבת ממגזרים שונים מאוד ובעלי צרכים שונים, אני באמת לא מאמין שניתן להגיע לחלוקה הוגנת. עובדה שגם היום זה המצב.
    כל הצעות לחלוקה תמיד ייראו כלא הוגנות בידי חלק משמעותי מהציבור, בדיוק כמו היום.
    אין ספק שאפשר לשאוף, ואני בטוח ש*לך* יש חלוקה אופטימלית, אבל הבעיה היא שיש מספיק מגזרים אחרים שיהיו בטוחים שהחלוקה שלך אינה צודקת.

    לגבי הושא המיסוי, את צריכה לזכור שכיום השכבות הנמוכות משלמות מס מאוד גבוה, שכולו מס עקיף. הורדת המס תיטיב עמם בכך שגם משפחה עם 2 משכורות מינימום (מעבודה!) תוכל להתקיים בצורה טובה יותר, שכן הורדת המסים העקיפים תוזיל את ההוצאות שלהם.
    כיום, את משלמת הרבה יותר מ20% מס - את פשוט לא רואה את זה בתלוש.

    הלוואי ואפשר היה "להגיד" למדינה להתנהג בצורה אחראית ולא בזבזנית, אבל לאורך עשרות שנים זה נכשל. תמיד כשמדובר בכסף ציבורי, הרבה יותר קל לבזבז אותו כי "הוא לא יוצא מהכיס של אף אחד". אני פשוט לא מאמין שמערכת החינוך יכולה להיות יעילה. אגב - יש פתרונות ביניים בין מונופול ממשלתי להפרטה מלאה. אני אשתדל לפרסם מאמר נוסף בבלוג המסביר את הנקודה הזו.
    לגבי מחירי השכירות, *המדינה כבר מעורבת תחום זה היום*. איך? המדינה קובעת את הריבית במשק, מבצורה זו מעלה את מחירי הנדל"ן. המדינה משחררת קרקעות כפי שהיא רוצה, וקובעת את ההיצע (אם כי כאן יש גם שיקול פוליטי ולא כלכלי).
    יכולים להיות 2 פתרונות:
    1. המדינה תצא לחלוטין משוק הדיור ותתן לשוק החופשי להסתדר.
    2. המדינה תנסה לתקן את העוולות שהיא גרמה בעזרת התערבות נוספת.
    לגבי ההתערבות הזו, הטלת פיקוח על שכירות הוא דבר נורא ומהווה הפרה של זכויות בסיסיות שלי כאזרח. גם אם זה יועיל לשוק, אני לא יכול לקבל את זה מבחינה מוסרית, בדיוק כמו שלא אתמוך בהבאת עבדים מאפריקה גם אם מבחינה כלכלית זה משתלם.
    עם הפתרונות האחרים: שחרור יותר קרקעות, התניית שחרור בבניית דירות קטנות, התניית שחרור קרקעות בבניה להשכרה - אני בהחלט יכול לקבל דברים אלה כפתרון ביניים זמני.
    אם תסתכלי ברוב העולם - פתרונות אלה נחלו כישלונות רבים בטווח הארוך. אי לכך, אני בספק אם המצב כאן יהיה שונה.

    נ.ב.
    לגבי המאמר השני, את מוזמנת להצטרף לקבוצה שם אני אעשכן כשהדבר יפורסם.
    http://www.facebook.com/pages/%D7%9B%D7%A9%D7%9C-%D7%A9%D7%95%D7%A7/277851365559185

    השבמחק
  31. ארקדי, מאמר נפלא ומדוייק לטעמי, וכפי שצרציל ניסח את זה לפני שנים:

    ‎"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries."

    בהצלחה לכולנו!

    השבמחק
  32. עידן -
    המחאה אינה מתמקדת בפתיחת השוק לתחרות. זה אולי הרצון שלך כמוחה, אבל זה אינו העיקר שנשמע שם.
    אני בוודאי שלא מתנגד להגברת התחרות - נהפוך הוא. כל המאמר תומך בשוק חופשי, ולא קיים שוק חופשי כשיש רגולציות ומגבלות של המדינה אשר מקשה עלי להתחרות.

    מנין המסקנה שאם ארה"ב לא קפיטליסטית אז השיטה לא טובה?
    "ריי קפיטליזם טהור יגרום לכך שרק מיליונרים יוכלו לחיות כאן" - מהיכן המסקנה הזו???
    אני באמת שמח לנהל דיון על העקרונות שציינתי, ואני בוודאי פתוח לשנות את דעתי בתחומים מסויימים, אבל טיעונים כאלה הם טיעונים שאינם מתבססים על כלום, אלא הפחדה.
    צר לי, אבל 1100 ש"ח אינו סכום גבוה בעיני. לגיטימי לחלוטין שסטודנטים יעבדו במשך שנתיים לאחר הצבא, יגורו עם ההורים, ויחסכו ללימודים. היום, אני ממש צריך להתנצל שאני מציע את זה.
    וכן, גם אני עבדתי בזמן בית הספר ובחופשים, כדי לחסוך כסף, והעדפתי לגור תקופה מסויימת עם ההורים כדי לחסוך. אין בזה שום דבר רע.

    נכון, מס הכנסה הוא פגיעה בזכות הקנין שלי. לכן, אני טוען שלמדינה יש זכות לקחת כסף רק כדי לנהל את המינימום שבמינימום שהיא חייבת. המדינה היא כמו ועד בית - היא דואגת שהבנין יתנהל בצורה טובה. אם מחר ועד הבית יודיע שהתשלום עלה פי 4 כי רוצים לספק שרותי בייבי-סיטר לדיירים, אני אתנגד נחרצות מאותה סיבה.
    הדירות המשוכרות נקנו בכסף שכבר שולם עבורו מס. כאן, לא מדובר רק בפגיעה בזכות הקנין אלא בזכות החופש הבסיסית שלי. אם אני רוצה להשכיר לך דירה ב5000 ש"ח והמדינה מונעת זאת ממני, זה בלתי מוסרי בעליל בעיני ואיני יכול לקבל את זה.
    גם פיקוח על מחירים הוא איוולת לא קטנה, אבל הוא מבוצע כדי לתקן עוולות אחרות שהמדינה גרמה - היא אוסרת ייבוא מוצרי חלב, וכדי להרגיע את הקרטל, מנסים למתן אותו באמצעות פיקוח.
    על ידי פיקוח על מחירי השכירות אתה מעניש את האנשים האחראיים, אשר חסכו פרוטה לפרוטה, התנהלו באחריות, ורכשו בכספם דירה מתוך כוונה לקבל ממנה תשואה.
    פיקוח על שכירות נכשל במקומות רבים, והדירות המפוקחות לא מגיעות בכלל לקהל היעד הרצוי. לא מזמן הייתה כתבה בכלכליסט על הפיקוח בלונדון וכישלונו.
    אני יכול לקבל "הקצאות גדולות יותר לדירות זולות בפרוייקטים חדשים" - זה אכן הגיוני ושפוי.
    לגבי הגבלת השוק הפרטי להעלאת מחירים - זה לא מוסרי ובלתי ניתן לאכיפה.

    מנהיגי המאבק רוצים העמקת הסוציאליזם וחתירה למדיניות רווחה. אני רוצה בדיוק להיפך, ואני טוען שגם מעמד הביניים רוצה בדיוק להיפך.

    התייעלות גופי השלטון זה טוב ויפה, אבל לא ממש עומד במבחן המציאות.
    הסיבה שחברות מתייעלות היא כיוון שיש להן תחרות. הן יודעות שאם לא תהיה התייעלות, הן לא יוכלו לתת מענה למתחרים.
    אם ידיעות אחרונות יהיו לא יעילים, הם יצטרכו לגבות 8 ש"ח על עיתון כדי להישאר רווחיים, ויפסידו למעריב שגובה פחות מזה.
    מונופולים, לעומת זאת, לא מתייעלים. והמדינה רגועה ממונופול - כי לא רק שאין תחרות, אלא הכסף גם לא יוצא מהכיס של הבעלים \ משקיעים, אלא כסף "בחינם".

    אין ספק שגם אני רוצה שינוי - פשוט השינוי שלי הוא בכיוון הפוך מהשינוי שרוצים מנהיגי המחאה.
    אני גם אשמח אם יהיה באמת דיון ציבורי לגבי הנושא, בדיוק כמו בארה"ב. פה זה פשוט לא קיים. תנסה למצוא בתקשורת מאמר ביקורת *כלכלית* על החתירה למדיניות רווחה. לדעתי לא תמצא, כי כל הביקורת היא ביקורת בנוגע לשורש הפוליטי של המחאה, וביקורת אישית כלפי דפני ליף.

    בחירה ישירה לראשות הממשלה יוצרת הרבה מאוד מפלגות קטנות, וגורמת לממשלה לא יציבה, אשר נאלצת לשלם שוחד באמצעות מדיניות כלכלית מופקרת, כדי לשמור על שלמות הקואליציה.
    זה הגיוני בעיני רק אם מעלים משמעותית את אחוז החסימה.
    ובכלל, אני אשמח אם המפלגות יתחילו להתמקד במצע כלכלי ולא רק פוליטי. בבחירות האחרונות זה כמעט ולא היה קיים.

    השבמחק
  33. קודם כל, כקודמי, אני רוצה להגיד שאפו על הפוסט הזה!
    שנית, אני חושב שהסאבטקסט שלך אומר שצריך בעצם לשאוף כמה שיותר ל"שוק חופשי" שזה יופי של רעיון, בתיאוריה...

    קח את דוגמת הסיפור של הקוטג' - מחד גיסא כל הסיפור החל בגלל מגבלות ייבוא שנועדו להגן על השוק המקומי, שזה דבר טוב, ומאידך, ההגבלה הזו (ביחד עם הסרת הפיקוח שהיה נהוג עד לפני שנתיים) יצרה קרטל של מועצת החלב והמחירים השתוללו ותוך שנתיים הכפילו את עצמם. אם תגיד "בואו נסיר את ההגבלות על היבוא" אז תפגע בכל היצור המקומי (מושבים, קיבוצים, רפתות, וכו) ומצד שני המילה "פיקוח" גורמת לנו להרגיש כמו ברוסיה של פעם. אז מה הפתרון ?
    לדעתי צריך קצת "לצאת מהקופסה" ומכל שטיפות המוח שמאכילים אותנו בתקשורת - פיקוח יכול להיות פתרון לא רע בכלל - גם אם זה לא בדיוק שיא הקפיטליזם.
    אבל זאת רק דעתי.

    השבמחק
  34. אלפסין שלום,

    תודה על התגובה.
    אין ספק שהמצב הנוכחי שבו המדינה מתערבת בשוק החופשי יוצר עיוות, המאפשר ליצרניות הקוטג' להוות קרטל, שכן לא ניתן להתחרות בהן על ידי יבוא מבחוץ.

    כיוון שהסרת מגבלות היבוא תגביר את התחרות בתחום זה, יש סבירות שנתח השוק של הקוטג' המיוצר בישראל יירד, ובעקבות כך תהיה ירידה בדרישה למוצרי הגלם.
    ראשית, צריך לזכור ששוק החלב הוא שוק נרחב, שאינו מסתכם רק בקוטג', וגם אם 50% משוק הקוטג' יעבור להיות מוצרים מיובאים - אין זה יהווה פגיעה משמעותית ביצרנים לאור העובדה שהם מייצרים חלב לשימושים נוספים.
    פרט לעניין זה, הגבלת היבוא מהווה סוג של מדיניות רווחה - אנחנו גורמים לכל הציבור לשלם יותר על קוטג', ובתמורה, מעסיקים עובדים בתחום החלב שאילולא מגבלה זו היו עשויים למצוא עצמם מובטלים, ומחפשים עבודה אחרת.

    אין ספק שבמצב בו יש איסור יבוא, המדינה נאלצת להטיל פיקוח, אך פתיחת השוק לתחרות תוזיל את יוקר המחיה של כל משפחה בישראל, בעוד שהפגיעה ביצרנים בוודאי לא תהיה כה משמעותית.

    באותה מידה כמו שתומכים בשוק הקוטג', הרי ניתן לתמוך גם בתחומים דומים - לאסור ייבוא טלוויזיות ולאפשר מכירת טלוויזיות רק מתוצרת מקומית. בשני המקרים המדינה תומכת באופן כוחני בתוצרת מקומית, במחיר פגיעה בכלל האוכלוסיה, שכנראה תקבל מוצר פחות טוב ויותר יקר.

    השבמחק
  35. המאמר הזה רצוף בהטעיות מכוונות. זהמאמר שקודם זורק את החץ ואחר כך מסמן את המטרה סביבו. הוא בחר לא להתייחס לכל הנתונים שלא מתיישבים עם מה שהוא הניח מראש. הוא לא מתייחס לכך ששיעור ההוצאה הממשלתית ביחס לתמ"ג לשירותים אזרחיים בישראל הוא מהנמוכים במדינות המפותחות. הוא לא מתייחס לעובדה שהאחוזונים העליונים משלמים שיעור מס קטן פי שניים ממעמד הביניים. לא מתייחס לכך ששיעור המיסים העקיפים מתוך כלל המיסים הוא מהגבוהים בעולם המערבי (נדמה שאפילו שברנו את השיא בשנה האחרונה).

    גם בנתונים שהוא כן מביא הוא עושה מניפולציות בוטות כדי להציג אותם באופן שלכאורה יתמוך בעמדתו - בניגוד למשתמע מהמאמר ההוצאה לתלמיד בישראל היא בכלל מתחת לממוצע ב-OECD. הוא פשוט שכח בהצגת נתוניו ששיעור הילדים מתוך כלל האוכלוסיה בישראל הוא הגבוה בעולם המערבי ומתייחס רק להוצאה ביחס לתל"ג, במקום להוצאה לתלמיד - הנתון הרלוונטי במערכת מסוג זה. גם ברמת הבריאות ביחס להוצאה על בריאות ישראל דורגה בין הראשונות בעולם על ידי ארגון הבריאות העולמי. ארה"ב, עם המערכת המופרטת ביותר, דורגה במקום האחרון. כלומר יש לנו מערכת ציבורית יחסית יעילה, אך משוועת לתקציב.

    פשוט בושה לגלובס שהם מפרסמים כאלו דברים רק בשביל הפרובוקציה.

    השבמחק
  36. חובבני אבל עדיין ניסיון יפה.
    הבעיה שעלול להטעות את מי שלא מבין בכלכלה.
    ומצד שני לא צריך להיות מבין גדול בכלכלה כדי לשלוח אותך להתחתן, להביא ילדים, לשלוח אותם לגן פרטי ולגלות שהיחס בין מטפלות לילדים הוא ממש לא 1:3. אולי במשפחתונים לא בגנים.
    ולגבי טענותיך בדבר יתרונות השוק החופשי, אין ספק שאתה צודק אבל קודם תפתח עסק ותנסה לפרנס באמצעותו משפחה ונראה אותך מתמודד עם הבן שלך ומסביר לו שהחודש יש קשיי נזילות כי חזרו צ'קים והתחרות מאוד חופשית עד כדי כך שהרשתות הגדולות עומדות לחסל לך את העסק בהורדות מחירים אגרסיביות שאתה ושכמוך לא יעמדו בהן. אך אל דאגה יבגני, הורדות המחיר זמניות בלבד. תוקפן יפוג לאחר שהמתחרים הקטנים יעמדו לקראת קריסה והגדולים יקנו אותם וישכרו את הבעלים להסתובב בסניפים שלהן עם אקדח מחירים ולהעלות מחירים, כי סוף סוף אין אלטרנטיבה. תמשיך לכתוב, אולי גם תשכנע כמה אנשים ואם ממש תצליח אולי אפילו תעשה נזק ממשי לאנשים שחיים פה ולא גומרים את החודש. שיהיה בהצלחה ומאחל לך שתעשה חיים משוגעים בשוק החופשי. רק אל תשכח את השכפ"צ ותתחיל לחסוך מעכשיו למקרה שהילדים יצטרכו בגדים חמים בחורף בדיוק כשיפטרו אותך או תהיה עצמאי בזמן מיתון.

    השבמחק
  37. אודי - מנין הטיעון ש"אחוזונים העליונים משלמים שיעור מס קטן פי שניים ממעמד הביניים"?
    נכון שהם משלמים פחות במיסוי עקיף, אך המיסוי הישיר שלהם הרבה יותר גבוה.

    הטיעון שלך לגבי כלל הילדים אינו נכון ומטעה. לדוגמא, אם תעניין בנתוני הOECD, אחוז הילדים בגילאו 10-18 בישראל הינו 15%, בעוד שממוצע הOECD הוא כ13.5% (אין נתונים מפורשים על הגילאים 6-10)

    השבמחק
  38. אז מה שאדון ארקדי אומר זה שהממשלה צריכה לזרוק את הנזקקים לכלבים. הם לא מוצלחים, הם לא עומדים בדרישות, ורק עמותות פרטיות צריכות לדאוג להם. המשמעות של זה היא יצירת גטאות והעמקת הפערים בין העני לעשיר. אדון ארקדי אומר להפריט את כל מה שנשאר בעצם. חוץ ממנגנוני השליטה.. שישארו בשליטת הממשלה.

    אני מסכים עם כמה דברים במאמר: היעילות של הממשלה בביצוע המשימות שלה שואף ל-20 אחוז בקירוב. בערך כמו יעילות של תאים סולאריים, אבל קצת פחות.

    אבל מה שהמאמר מצביע אליו לדעתי הוא העמקת המחאה למהפכה. מה שהוא אומר הוא שצריך לעשות שידוד מערכות אמיתי. הממשלה לא תוותר על שום סמכויות שלה מרצונה. חבררי הכנסת לא יסכימו וימסמסו כל כוונה להזיז אותם מכסאם.
    ולכן, השינוי צריך לבוא בשאגה מלמטה. פירוק המערכת המסואבת והמקולקלת הזו ובנייתה מחדש - בעזרת מומחים. ואגב, סוציאליזם זו לא מילה גסה. היהדות שבדרך לישראליות איבדה את האנושיות, הייתה מושתתת על עזרה לזולת ואיכפתיות - לא רק כלפי היהודי שליד אלא כלפי כל אחד ואחד. ועכשיו אנחנו במצב של אדם לאדם זאב, ואנשים כמו ארקדי עוד מקדשים את זה כאידיאל! צריך לדאוג לחלש - וזה כן צריך לבוא מהממשלה, אחרת חצי מהסופרמרקט שאתם קונים בו יהיה מוקדש ליוזמות התנדבות והתרמה, לא רק בקופה. ואלה דברים שהממשלה צריכה לדאוג להם.

    השבמחק
  39. "החברים של ציקי",

    מדיניות כלכלית היא לא שחור ולבן, והתשובה לשאלה היא לא אפס רווחה או המון רווחה.
    המאמר מתאר מדיניות הפוכה לחלוטין מהמדיניות הנוכחית, אותה רוצים מנהיגי המחאה להעמיק.
    הפיכה ממדיניות סוציאליסטית עמוקה לשוק חופשי אינה יכולה לעשות בין לילה, וייתכן ויש תחומים בהם שוק חופשי לחלוטין אינו הפתרון.

    המאמר בא, בעיקר, לציין, שהפתרון לבעיות של מעמד הביניים הינם באמצעות הקטנת מדיניות הרווחה ולא הגדלתה.
    אין זה אומר שחייבים לבטל את כולה מחר, אם כי אני, אישית, מאמין שבתנאים של שוק חופשי ניתן להגיע לכלכלה משגשגת בה אין צורך מדיניות רווחה *ציבורית* כלל.

    השבמחק
  40. כתבת:
    "יש לי בעיה מוסרית עם מס רווחי הון.
    מדובר בכסף שאדם חסך מהכנסותיו, כבר שילם עליו מס.
    למעשה, מדובר במס על מס."

    מה, אני לא משלם מס על מס?
    מה זה מיסים עקיפים אם לא מס על מס?
    אם שילמתי חצי מהברוטו שלי למדינה על מיסים, אז עשיתי את שלי? מה, עכשיו מגיע לי לקנות אוטו בלי מס קניה? דלק בלי מס דלק? אייפון בלי מכס? קוטג' בלי מע"מ?
    העניין הוא שכפל מס הוא חלק מהחיים, רק שחלק מהאנשים נדפקים יותר מהכפל מס הזה, וחלק פחות.

    ועל מה הקביעה הזאת שהמדינה מטבעה כושלת בניהול? יש דוגמאות של מדינות רווחה שעובדות יופי, ראה שוודיה. זו שאלה של איזה אנשים אתה מקבל לעבודה, של המדיניות במקום העבודה, של תמריצים, כמו כל מקום עבודה נורמלי. פעם היה פה יופי של מנגנון עם עובדי מדינה מסורים, ההורים שלי מעידים על זה, אבל השכלנו לקלקל אותו. אפשר לעשות שינוי פה, זה הפיך.

    אה, ומעניין שכל הטוקבקים תומכים בך, בזמן שכל המדינה על הרגליים. עם טוקבקים לא הולכים למכולת, אל תשתכר מתהילה מזוייפת של מגיבים מגוייסים.

    השבמחק
  41. ארקדי, מעולם לא הייתה פה מפלגה סוציאלדמוקרטית מודרנית. היה את מפא"י, שהיתה יותר מפלגת בירורקרטיה מסוציאלדמוקרטיה. ההערה השנייה שלך היא יותר תחושת בטן מאשר מבוססת.
    כשיש לך טייקון חזק, לא מספיק רק שתצטרף לתחרות, אתה צריך להתחיל בתנאים יותר הוגנים ולא להצטרף למירוץ אחרי שהוא עקף אותך במאות סיבובים. גם אם הפרטה היא צודקת, היא צריכה להתחיל בתנאים הוגנים והסרת הרגולציה על ארקדי לא מספיקה. היא צריכה להגביל את הארנב ולחזק את הצב, כדישתהיה תחרות הוגנת.

    בעניין מי עובד יותר קשה ומי למד היא טענה מאוד לא מחוברת למציאות ולא הוגנת, משום שלאנשים שהיו צריכים לעבוד מגיל קטן ולא היה כסף בבית אין הרבה אפשרויות חינוך, והיו צריכים לפרנס קשה את המשפחה שלהם, כסף שלא יוכלו לחסוך. היא לא מחוברת למציאות גם כי יש בועת חינוך והרבה אנשים עם תארים פשוט לא רלבנטיים למשק. היא לא מחוברת למציאות כי רבים, אם לא רוב בעלי ההון, עשו את הונם דרך קשרים או מהירושות.

    אם אתה באמת ביקורתי ורוצה לראות תמונה קצת יותר מורכבת, אני מציע לך לקרוא את הלינק הבא: http://www.vanleer.org.il/econsoc/4_igeret1/article2_zaria.pdf

    השבמחק
  42. ארקדי, התובנות שלך מדוייקות לטעמי.
    אבל יש בעיה אחת שאינה קשורה להבנה שלך בכלכלה - אתה לא באמת מקשיב למוחים.
    לקחת נדבך אחד מבין רבים שנאמרים באוהלי המחאה והפכת אותו לעיקר. אם היית מסתובב באוהלים, היית מבין שזה כלל לא העיקר, ויש רבים שאינם מסכימים עם הקריאה להגדיל את תקציבי הרווחה.
    אם היית בהפגנה האחרונה, בוודאי ראית שחלק גדול מהקהל נושא שלטים שקוראים לביטול המונופולים והקטנת הריכוזיות. הטענה העיקרית שעולה מאיזור המחאה היא על כך שהמעמד הבינוני משלם הרבה יותר מיסים (באחוזים) מאשר העשירים, ושלא נאמר חברות. בגדול מה רוצים האנשים? שתוריד את המס המטורף על המאזדה, ותגבה אותו במקום בצורת מס נוסף על רווחי חברות. אני אזכיר - מדובר כאן במס על *רווחים*, שאנשים רוצים שייגבה במקום המס שנגבה על כסף שכבר שולם עליו מס פעם אחת לפחות. לא מסובך.
    הבעיה העיקרית היא שאתה יוצר פילוג. במאהל המחאה אומרים דברים רבים, אבל לך חשוב שיבצעו דווקא את מה שאתה רוצה קודם.
    ואני אומר - יש כל כך הרבה עוולות שאפשר לתקן - בוא נתחיל ממשהו. הפרטות מסודרות, תיקון המיסוי, הקטנת השחיתות, רגולציה נוגדת ריכוזיות - רק תבחר אחד ובוא נתחיל, בלי לריב על מה נעשה קודם, בלי להשקיע אנרגיה בלשכנע את האחר שהוא טועה.

    השבמחק
  43. שלום ארקדי
    קודם כל אני רוצה לציין שנהנתי לקרוא את הבעת הדעה שלך.
    אני חושב שיש מספר טעויות בסיסיות שגובלות אפילו בדמגוגיה הראשונה היא שכהורדת את האחריות מהמדינה לרוב תחומי החיים שלנו שכחת שהיא עדיין צריכה לשלם את החובות שלה! מה שהיה משאיר הרבה פחות תקציב לכל השאר.
    כמו כן הוספת תשלום החובות לרווחה היא גם לא ממש הוגנת, וגם לא פרקטית, החובות הם חובות של מדינה צעירה שעברה הרבה מלחמות והרבה בניית תשתיות.
    אחוז הלא מועסקים הוא בהכרח מהמגזר החרדי שגם חי בצמצום ביחס לשאר החברה.
    חלק מהתשלומים הגבוהים שאנחנו משלמים נובעים מארגוני עובדים גדולים שדואגים לקיום של עצמם ומנגנוניהם המסואבים והיקרים ולוקחים הרבה כסף, מהציבור בסופו של דבר, על שימור מנגנונים אלו.
    אני חושב שיש לממן לימודים אקדמאיים לפי המקצועות שבהם יש למדינה הכי הרבה אינטרס (כמות הפילוסופים, לדוגמא, שצריך כל שנה לא גבוהה מדי ומי שבוחר ללמוד זאת שיעשה זאת על חשבונו).

    ניר

    השבמחק
  44. ZL -
    ברור שב"מס על מס" הכוונה היא למיסוי ישיר.
    הרי אחרת, כשאתה קונה טלוויזיה של LG, אתה משלם את מס ההכנסה של קוריאה או סין, את מס החברות שם וכו'.
    כמובן שמי ש"נדפק" מכפל מס הוא בעיקר העשירונים העליונים, אשר מבלד המיסים העקיפים הגבוהים, נאלצים לשלם גם מס ישיר גבוה.

    "על מה הקביעה הזאת שהמדינה מטבעה כושלת בניהול?" - על פי התוצאות. מוציאים הרבה כסף, ומקבלים תמורה נמוכה.
    לגבי מסינות סקנדינביה - כבר הבהרתי את הנקודה במאמר. אכן מדינות סקנדינביה הצליחו לנהל מדיניות רווחה סבירה, אבל הדבר נובע מאחוז נזקקים נמוך. עם ההגירה המוסלמית והגדלת אחוז הנזקקים, המדינות הללו עומדות בפני פשיטת רגל.

    עם טוקבקים לא הולכים למכולת. גם לא עם 300 אלף מפגינים שלא מבינים עבור מה הם מריעים.
    המטרה היא ליצור דיון אמיתי בנוגע לצעדים הדרושים, בעוד שעד עכשיו הקול היחיד הנשמע בתקשורת הוא קול התמוך במחאה ובמדיניות הרווחה. בכך, את שלי עשיתי.

    השבמחק
  45. דרור,

    אני בטוח שהעולם האמיתי אינו שחור או לבן, אם כי אני עדיין מאמין שברוב המוחלט של התחומים הסרת כל הרגולציות תספיק כדי להתחיל ניצנים של תחרות.
    עם זאת, בהחלט ייתכנו תחומים בהם דרושה התערבות נקודתית ומוגבלת בזמן כדי לתקן את הנזקים של ההתערבות הקודמת.

    לגבי המאמר - תודה על הקישור. אשתדל לקרוא אותו.
    אין ספק שחלק לא קטן מה"טייקונים" עשו את הונם בעזרת קשרי הון שלטון, ונהנים מהמגבלות הקיימות כדי לדכא כל אפשרות לתחרות.

    השבמחק
  46. איתי רז - תודה על התגובה העניינית והמפורטת.

    חשוב לציין שלא רק שאין סתירה בין הקטנת הרווחה והורדת מסים לבין מלחמה בריכוזיות, אלא להיפך.
    הריכוזיות נוצרת כשהמדינה מתערבת בכלכלה, מסדרת לחברים שלה נתחים מהעוגה, ויוצרת מגבלות ורגולציות המונעות תחרות.
    ניתוק המדינה מהכלכלה והסרת הרגולציות תעזור לתחרות באותם מונופולים או קרטלים.
    אני משער שיש גם צעדים טובים במסדרת מחאה זו, אבל הכותרת שלהם: הגדלת הרווחה, פריצת התקציב, וחליבה של העשירים פסולות בעיני.
    העלאת מס על רווחי חברות לא תעזור כשאין תחרות, כי זה יגולגל על הצרכן!

    לגבי העוולות שציינת:

    הפרטות מסודרות - אני מסכים.

    תיקון המיסוי - לא יודע מה כוונתך. אני לא חושב שצריך להעלות את המסים הישירים, אלא להוריד את כל המיסוי. באופן כללי, אילולא הוצאות הביטחון הכבדות, ממשלה רזה יכלה להתקיים ללא מס הכנסה בכלל!

    הקטנת שחיתות - ברור, אבל אני מאמין שזה אפשרי רק על ידי ביטול המעורבות הממשלתית. אני לא מאמין שאם נביא פוליטיקאים אחרים המצב ישתנה.

    רגולציה נוגדת ריכוזיות - זו הדבקה של טלאי על טלאי. המטרה היא ביטול הרגולציות, אם כי אני יכול להבין שיש מקומות ספציפיים בהם אפשר להטיל רגולציה זמנית בלבד כדי לתקן עוולות מקומיות, אבל לא כדרך חיים כלכלית לטווח ארוך.

    השבמחק
  47. NMS.
    תודה על ההתייחסות.
    ראשית, המטרה של נטרול כספי החובות הייתה להראות שאם נגביל את התעסקות המדינה לממשל, משטרה, צבא ותשתיות - אפשר להקטין את המסים פי 3. ברור שלא ניתן להתכחש לחובות שכבר נוצרו עקב התנהלות תקציבית בעייתית ולא לכך ניסיתי לרמוז. הכוונה היא להראות שלטווח ארוך, לאחר החזר החובות, אפשר לנחיל כאן מס מאוד נמוך.

    ברור שיש מגזרים בהם אחוז התעסוקה נמוך יותר, אבל זה לא פוסל את הניתוח המספרי שאנשים אלה ימומנו על ידי משלם המסים.

    אין ספק שארגוני עובדים מושחתים גורמים לחוסר יעילות, ומעלים מחירים. אני מאמין שהורדת המגבלות והגברת התחרות תביא חברות כאלה לפשיטת רגל, שכן לא יוכלו להתחרות מול חברות יעילות.

    לגבי מימון אקדמי לפי צורך - ההצעה שלך לא מציאותית בדיוק כמו הרצון לחלק את המשאבים בצורה הוגנת. כשמתחילים לחלק - הרוב חושבים שהם מקופחים.
    כשתתן לפילוסופים פחות מהיסטוריונים - הם יתלוננו.
    אם יש לך מנגנון אובייקטיבי, אשמח לשמוע. אחרת, כל אדם יתן לך דעה שונה לחלוטין בנוגע לשאלה אילו מקצועות יש לממן ואילו לא, ולכן הצעתי היא לא לממנם כלל כדי למנוע תלונות מסוג זה.

    השבמחק
  48. נחמד לשמוע טיעונים רציונליים כנגד, במקום גיבוב התקפות אישיות.

    הוא צודק בכך שהדרישה לשוויון מוחלט היא הרסנית ובנוגע לפריצת מסגרת התקציב, אך הדרישה לביטול רשת בטחון ממשלתית מקוממת.

    ראינו כבר מה קורה כשהסקטור הפרטי אחראי על דברים שחשובים לכולנו; בארה"ב הפריטו את בתי הסוהר והופ.. נתפס שופט שקיבל שוחד עבור גזרי דין ארוכים יותר. מזל שהעליון עצר את זה אצלנו.

    ראינו גם מה קורה כאשר שירותי הבריאות הם פרטיים. עשרות אלפי איש, גם מרקע מבוסס, פושטים רגל כל שנה בארה"ב הודות לחברות הביטוח הרפואי הפרטי שמוצאות שיטות יצירתיות לא לשלם כאשר אתה חולה (ראה הסרט Sicko). מחירי שירותי הרפואה שם מהגבוהים בעולם וההוצאה בפועל על חולים, מתוך סך כל דמי הביטוח ששולמו, מהנמוכה ביותר. הכסף נשאר ב"אדמיניסטרציה".

    זה לא המצב בסקנדינביה ובחלק מאירופה. נח לו להתעלם מכך שלא כל המדינות כושלות בניהול משאבים. הוא קובע מראש שאין סיכוי.

    יש דברים בסיסיים שלכולנו מגיע. בטחון, מזון, קורת גג, שירותי בריאות. יש שירותים שראוי שהמדינה תמשיך לספק על אף חוסר יעילות, ולו בשל הסכנות הרבות בלהפוך אותם ל "For Profit". בדיוק מאותה סיבה שלא מוסרי להפריט צבא - לא מוסרי להפריט שירותי בריאות ורווחה.

    הוא לא מתייחס למיקום העלוב של ישראל במדדים חברתיים. על עוני, פערי הכנסה הולכים וגדלים, מיקומנו ה-79 במדד התחרותיות, ההוצאה הממשלתית בסיוע לזוגות צעירים שבירידה מתמדת מאז אמצע שנות ה80. שום מילה.

    המצב לא היה כזה בעבר והפתרון שהוא מציע הוא להמשיך לתת גז במקום לבלום ולשקול מחדש את כללי המשחק בארץ, שמוטים אט-אט לטובת בעלי ההון. בשנות ה60 היחס בין הכנסתו הממוצעת של מנהל לעובד בארה"ב היתה 22:1, בשנות ה90 מעל 100:1 וכיום מעל 300:1. בארץ המצב אמנם לא מפלצתי עד כדי כך, אך ניכר שהממון נשאב אט אט מרוב האוכלוסיה ומתרכז בידי המאיון העליון. הקונספט של Trickle Down הוכח מזמן כשגוי.

    ארקדי רוצה לחסל את מדינת הרווחה, סליחה, להשאיר את זה בידי המגזר השלישי ובכך לגזור גזר דין מוות על מאות אלפי איש. קיים באנגלית הביטוי I got mine jack, בו משתמשים לעתים לתאר את הגישה הרפובליקנית של "אז מה אם השירות החיוני הזה יקר. כל עוד אני יכול להרשות אותו, מה אכפת לי מאחרים". זהו בדיוק מה שיקרה כאן אם נכריח את הממשלה לעסוק אך ורק בבטחון ותשתיות.

    למה לא לתקוף את הבעיה מהצד השני? להגדיל את התקציב ואת מספר מקומות העבודה ע"י פיצול השחקנים הגדולים בשוק והגברת הצריכה הפרטית? מניעת הפרטה ומכירה של המדינה ואוצרות הטבע שלנו לבעלי ההון כמעט בחינם? מיסוד ומיסוי כבד של הימורים, סמים וזנות, כפי שנעשה במדינות אירופאיות ואף במקסיקו לאחרונה? אלו תופעות שקורות משחר האדם בין אם הן חוקיות או לא. ברגע שהן ממוסדות, הן יוצאות מידי העולם התחתון ו"קו החמצן" שלו נגדע. כבר הוכח במקסיקו ששיעור הפשיעה יורד משמעותית ומשאבי האכיפה מתפנים לנושאים שהורגים אזרחים.

    המשפט הכי מעצבן שלו הוא שזו חוצפה מצידי לדרוש הפסקה של מימון הישיבות. הוא אוטומאטית קובע שאני לא מעוניין בו כי אני לא צורך אותו. ברור לו שאני אגואיסט כזה שמבקש סבסוד של שירותים שמתאימים לו בלבד. לא יתכן שאותם בחורי ישיבות הם הדוגמה המובהקת ביותר ל"עלוקות" השנואות עליו.

    הוא מעז להשוות סבסוד ישיבות לסבסוד חינוך, כאשר הוכח שהאחרון משביח את כח העבודה במדינה בצורה ניכרת. לא הוכחה שום תרומה חיובית לחברה בסבסוד ישיבות. אני מודד את הסבסוד במונחים של עלות-תועלת לחברה כולה, לא במונחים של מתאים לי-לא מתאים לי!

    כנראה שארקדי לעולם לא היה במינוס. כנראה שלא היה רעב ועני. כנראה שלעולם לא היה עובד קבלן מנוצל.

    כל טוב לך ארקדי. מי יתן ולעולם לא תזדקק לרשת בטחון כלשהי.

    השבמחק
  49. פריך במיוחד,

    הדרישה לבטל את רשת הביטחון הממשלתית אינה מקוממת. כבר שנים שהמדינה מנהלת כאן רשת ביטחון כזו, ומצבם של המעמדות הנמוכים אינם משתפר כלל.
    הדוגמא של שופט ששוחד לא רצינית. כשמערכת המשפט לא מופרטת – אין שופטים המקבלים שוחד?
    בארה"ב, תוכניות הבריאות הציבוריות הן פירמידת פונזי, שאף אחד לא יכול לממן ויביאו לפשיטת רגל עם יציאת דור הבייבי בום של מלחמת העולם השניה לפנסיה (וזאת, אם לא יפשטו רגל לפני כן). שירותי הרפואה הציבוריים של בלתי יעילים בעליל, ומדגימים את החיסרון שבשירות הציבורי הבזבזני (ולפעתים קרובות גם המושחת).
    הדוגמא של סקנדינביה הייתה טובה כשרחוז המועסקים של היה 80-90%. כיום, ההגירה המוסלמית הקטינה את האחוזים הללו, הגדילה את כמות הנזקקים ובאורח פלא מדינות סקנדינביה נמצאות גם כן על סף פשיטת רגל כמו יוון.
    הפרטה של חינוך, ובריאות היא מאוד מוסרית, כי לא רק שהיא לא תפגע במרוויחי שכר המינימום, אלא תיטיב עמם לאור הורדת נטל המס הגבוה אותו הם האלצים לשלם כדי לסבסד את חוסר היעילות הממשלתית.
    נושא התחרותיות לא רק שלא סותר את הקטנת תקציבי הרווחה אלא להיפך: חוסר תחרותיות נגרמת מרגולציות ומגבלות של המדינה, אשר אינן קיימות כשהמדינה מפסיקה להתערב בכלכלה. אותם שירותי רווחה כבדים ומושחתים הם אלה המאפשרים לאוליגרכים לקבל נתח גדול מהעוגה, ולשכנע את השלטון שרגולציות ומגבלות, אשר מונעות תחרות, הן דבר חיובי.
    אינני מציע "לתת גז", אלא לשנות כיוון. המעורבות של המדינה בכלכלה היא זו שהופכת את האנשים העובדים לעניים, בכך שגובה מהם מסים עצומים ולא מספקת להם תמורה. המעורבות הזו גם עוצרת את התחרות החופשית.
    הגדלת מספר מקומות העבודה על ידי הגדלת תקציב היא עבודה בעיניים, שבה משלם המסים יוצר מקומות עבודה פיקטיביים, ותרגיל כזה – סופו באינפלציה שפוגעת עוד יותר באזרחים ובעיקר בעניים.
    מניעת הפרטה היא מתכון בטוח לחוסר יעילות ובזבוז כספי משלם המסים. הימורים, סמים וזנות עדיין אינם חוקיים בישראל, ולכן לא ברורה לי הרלוונטיות של המיסוי (אלא אם כן ההצעה היא להפוך אותם לחוקיים).
    הטיעון שהחינוך, בשונה מישיבות משביח את כח העבודה ויעיל יותר למשק אולי לגיטימי בעיני אדם חילוני, אך לא לגיטימי במגזרים אחרים, וזו בדיוק החזירות הסוציאליסטית המדוברת. אני אקבע מה אני רוצה לממן, ומה נראה לי נכון, וזו. הכותב מוזמן להציע לי מבחן אובייקטיבי למימון, ואם כבר החינוך כל כך יעיל – למה לא לאפשר ליזמים פרטיים לנהל אותו?
    וכמובן בסוף, הסיכום של "ארקדי מעולם לא היה במינוס" ולכן הוא אינו אובייקטיבי. אולי כותב התגובה יואיל בטובו להגיד לי מתי מותר לי לכתוב דעה ומתי לא. האם אני צריך להרוויח מתחת ל12 אלף ש"ח בחודש? מתחת ל9? היכן הטענות על הלגיטימיות של מנהיגי המחאה – האם אסור להם לדרוש רווחה כי הם מרוויחים פחות מדי ו"מעולם לא היו בפלוס"?

    השבמחק
  50. טוב... אחרי שהייתי כאן הראשון להגיב ולשבח את הדברים וכותבם ועשיתי זאת מאוד בקצרה..
    נאלצתי ללכת ולעשות כ ס ף ...

    איזה ביטוי מדהים אשר הינו בעצם תרגום ישיר מאנגלית... לעשות כסף... הכסף לא קיים... ממצאים אותו, מיצרים אותו... עושים אותן...

    אתמול נפטר האח השני יהודה יולי לבית עופר(עברות של הרשקוביץ) שלושה חודשים לאחר אחיו שמואל סמי...

    משפחה שעלתה מרומניה בשנת 1924 חמש שנים לפני פרעות תרפ"ט בארץ ישראל... כמה יהודים היו מוכנים להגיע לפלשתינה מוכת הקדחת ופרעות בימים ההם בעוד הישוב היהודי מנה פחות ממאה אלף! (כ - 85000) יהודים???

    המשפחה התישבה בחיפה, כאשר האב יוסף הרשקוביץ היה סוחר המספק סחורה לאוניות בנמל.

    הילדים סמי ויולי כבר מגיל בית הספר היסודי הצטרפו לאב ועזרו בעבודות שונות כנערי שליח בנמל...
    כמה מאיתנו החלו לעבוד בגיל בית הספר היסודי???

    בהמשך סמי התגייס להגנה, שירת כמתנדב של הישוב העברי בשירות הצי המלכותי של בריטניה במלחמת העולם השניה, ובמלחמת העצמאות שירת בחיל הים...

    1950 לאחר השיחרור מצה"ל בדרגת סא"ל הצטרף סמי אל אחיו יולי להמשיך את עסקי האב כסוכני מזון של אוניות מזרח אירופיות...
    באותה שנה גם רכשו את אונייתם הראשונה, איל, והשאר היסתוריה של חברת ספנות עם מעל 200 אוניות מהגדולות בעולם ושל עשיית כסף...

    יהי זכרם ברוך...

    ויקיפדיה
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%9E%D7%99_%D7%A2%D7%95%D7%A4%D7%A8

    YNET
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4120911,00.html

    השבמחק
  51. http://www.youtube.com/watch?v=QoGQP7VphMo

    השבמחק
  52. 1. טעות גדולה - מה זו מדינת רווחה.
    מדינה שגובה מיסים גבוהים, לא הופכת בצורה אוטומטית למדינה סוציאל דמוקטרית. במדינת רווחה המיסים גבוהים, ושירותים כמו חינוך, ובריאות הם במימון המדינה. במדינה שלנו גובים מיסים גבוהים, והחינוך והבריאות עוברים במהירות הפרטה ובמקביל השירות שלהם יורד. זו מדינת סעד והפרטה אפורה. במדינת סעד גובים מיסים ומשתמשים בהם כדי להקל קצת את החיים לעניים ביותר. לדוגמה לשלם להם קצבאות ילדים. נשמע מוכר?

    2. טעות שניה - הוצאה לאומית לחינוך.
    הוצאה לאומית לחינוך, היא סך ההוצאה, הממשלתית + הפרטית על חינוך. לכן לבצע השוואה על זה , ולהגיד ש "ההשקעה הממשלתית בתחום החינוך " זה פשוט לערבב תפוחים עם אגסים.

    3. הוצאה לחינוך לילד
    יש סיבה טובה למה ההוצאה בישראל גבוהה - מספר הילדים למשפחה גבוה בהרבה מאשר יפן, צרפת, גרמניה, ארה"ב וקוריאה הדרומית (אין מדינה כזו "קוריאה"). אפשר להגיע מכאן למסקנה שמספר גבוה של ילדים מהווה נטל כלכלי על משפחות ועל המשק כולו. על איכות מערכת החינוך קשה להגיע מזה למסקנה (אגב, היא נמוכה, בגלל הזנחה של שנים ושחיתות אבל בואו נמשיך).

    4. בריאות, צר לי לאכזב אותך, אבל בינתיים אנחנו עוד נהנהים בישראל משירותי רפואה סבירים ביותר. אחד המבחנים הטובים לכך הוא תוחלת חיים. גבוהה בשנתיים מאשר ארה"ב בעלת מערכת הרפואה הפרטית. ההסבר הוא לא 10% שיכולים להרשות לעצמם לשלם עוד על ניתוחים, אלא שזו מערכת שלמרות כל הבעיות שלה, והנסיונות לחנוק אותה (הנוהל הרגיל לפני הפרטה - חנוק מגזר מסויים, הכרז "הוא לא יעיל" ואז הפרט חלקים רבים ממנו ל-18 המשפחות).

    5. "הוא מדגים את העובדה שהשירות הציבורי ה"חינמי" אינו מספיק טוב" - לא, זה לא מדגים. תמיד יהיה חלק באוכלוסיה שיגיד שהוא מוכן לשלם עוד על תוספת למוצר הציבורי -היות ויש לו עוד כסף שהוא מוכן להשקיע. וכן, המצב ברפואה הולך ומתדרדר - הן בגלל הפערים בין עשירים לעניים שגדל (מה שאומר שפחות אנשים נושאים בנטל המס, אבל עדיין צריכים טיפול רפואי), הן בגלל גידול אוכלוסיית העניים (ראה סעיף מדינת סעד), והן בגלל הפרטה (מה יעשו החברים שמשלמים לנציגים שלנו כדי לרוץ לכנסת?)

    האם היית מאמץ גישה כזו בבריאות - מי שלא מתפקד מספיק טוב - במקום לרפא אותו - אפשר "להחליף אותו".

    6. מה אפשר לעשות - לדוגמה לקחת את אותו תקציב ציבורי, ולנקות קצת את השחיתות. זה אפשרי גם במערכת ציבורית - אם היא לדוגמה שקופה.

    7. רגולציה יכולה לסייע לקיום של מונופולים ויכולה לעבוד נגדם. השאלה איזה סוג של רגולציה. היא בטח לא הסיבה היחידה לקיום של מונופולים.
    לדוגמה מינוף פיננסי הוא סיבה לצמיחת פירמות גדולות והוא לא תלוי ברגולציה.

    8. המחאה היא לא רק בעד מדינת רווחה. שותפים אליה גם מי שחושב שנמאס שהטייקונים חולבים אותנו. בפנסיה, בקרטלים, בפירמידות. זה בטח לא חייב להיות כך.

    השבמחק
  53. 1. מדינת רווחה היא חלוקה שוויונית יותר של הרכוש הפרטי של האזרחים. זה מבוצע, בעיקר, באמצעות מס פרוגרסיבי (שלוקח מהעשירים) וקיצבאות (שנותנות לנזקקים).

    2. צודק. ההשוואה למדינות האחרות הינה גם כך "לאומית" (אגב, בישראל ההוצאה הפרטית הינה רק 16%, ונמוכה לעומת מדינות אחרות).

    3. אתה טועה. ההוצאה גבוהה ב45%, בעוד שמספר הילדים גבוה בכ18%.

    4+5. תוחלת החיים כאן היא גבוהה יותר, אך זה לא סותר את המסקנות במאמר.
    בארה"ב ישנה רפואה ציבורית נרחבת (15% מהתמ"ג).

    "תמיד יהיה חלק באוכלוסיה שיגיד שהוא מוכן לשלם עוד על תוספת למוצר הציבורי" - עובדה שבמדינות אחרות החלק הזה הרבה יותר קטן.

    6. הלוואי ואפשר היה לייעל את המערכת הציבורית. בפועל זה פשוט לא קורה.

    7. מינוף פיננסי נובע מרגולציה על הבנקים (יחס רזרבה, מגבלות על פתיחת בנקים וכו').
    אני אכתוב על הנושא בהרחבה במאמר אחר.

    8. קודם כל, ממליץ לך לבדוק את מסקנות "הודעה האלטרנטיבית" של ספיבק וחבריו. נראה אם עדיין תחשוב שזה לא הכיוון.
    לגבי פירוק קרטלים ופירמידות, אין שום ספק שזו מטרה חשובה ומוצדקת, אך הצורך לקצץ את התקציב ולהוריד במיסים אינו סותר בשום צורה את הצורך להגביר את התחרותיות בשוק.

    השבמחק
  54. כתבה מעולה!

    לכל מי שעדיין לא מבין כדי התערבות ממשלתית יוצרת כשלי אז הנה עוד דוגמא לגבי הסכנות בסבסוד ממשלתי. כל דבר שהממשל בארה"ב נגע בו עד היום (דיור בר השגה וחינוך) יצר בועה! בועת הנדל"ן בארה"ב בניגוד למה שנהוג לחשוב היא פועל יוצא של לחץ שהונהג במשך שנים על בנקים לתת הלוואות בשם המושג הערטילאי - effordable housing, לשם כך אפילו הוקמו Freddie Mac ו-Fannie Mae גופים חצי ממשלתיים שעזרו למעשה לבנקים לממן הלוואות לכל מי שרק רצה - ובדיעבד כלל לא יכל היה להחזיר. סבסוד הלוואות לסטודנטים יצר בארה"ב את אותה בעיה - מחירי הלימודים בארה"ב הם הדבר היחיד שלא ירד בעקבות המשבר של 2008. מאות אלפי אמריקאים בתחילת שנות העשרים לחייהם, מוצאים עצמך עם הלוואות על עשרות אם לא מאות אלפי דולרים וללא עבודה. בשני המקרים התערבות הממשל בשווקים הובילה באופן חד משמעי לכשלים איומים. כל מי שמחפש היום סיבסודים ממשלתיים יכול להיות בטוח שאלה רק ינציחו מחירים מופקעים גם בעתיד.

    השבמחק
  55. sregev תודה.

    בועת הנדל"ן החלה בתקופתו של קלינטון.
    "make homeownership more affordable for lower-income Americans and those with a poor credit history,"
    מדובר בקמפיין בחירות מאוד מוצלח - הרי מי לא רוצה לגור בבית משלו במקום בשכירות.

    אז, לא הבינו שמדובר בפירמידה.

    השבמחק
  56. אני ממליץ לך בחום לקרוא את הספר הזה.. http://www.amazon.com/Housing-Boom-Bust-Thomas-Sowell/dp/0465018807

    השבמחק
  57. מאמר מצויין!
    הארת את עיניי בכמה דברים...
    הנה פוסט שלי שפורסם לפני 3 שנים בתפוז וגם קיבל המלצת מערכת בשם:
    "העלאת המס לעשירים האם זה הפתרון הנכון? (מכתב פתוח לשר האוצר)"

    אשמח אם תאמר את דעתך על הרעיונות שהצעתי שם:
    http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=1476398&r=1

    השבמחק
  58. גולן,

    קראתי את הכתבה שלך, והשאלה הראשונה שעלתה אצלי היא דווקא השאלה המוסרית: מדוע צריך לקחת מהעשירים יותר?
    כתבת ש"ברור שבמקרה של משבר כלכלי, צריך לנסות ולקחת רק מהעשירים" - מה הסיבה לכך? האם העשירים גרמו למשבר הכלכלי? האם הם אשמים במשהו? מדוע המדינה צריכה לחלוב אותם שוב ושוב כשהיא מתנהלת בצורה מופקרת ויוצרת חובות בתקציב?
    האם הם מקבלים יותר שירותים מהמדינה? האם הם מקבלים מערכת חינוך ציבורית טובה יותר? משטרה טובה יותר? צבא טוב יותר?
    האם הגיוני בעיניך שבבנין שבו אתה גר, גביית דמי ועד הבית תתבצע בהתאם להכנסה והעשירים ישלו יותר?

    כך שבאופן כללי, יש לי בעיה עם הרעיון ש"צריך לקחת מהעשירים יותר". זו כבר הסתייגות ראשונה.

    לגבי החלק השני, ואם כבר הולכים עם הרעיון המנוול ש"צריך לקחת מהעשירים", אז אני בהחלט מסכים עם דבריך:
    1. "שצריך לצמצם למינימום מיסוי על הכנסות מעבודה." - אני מסכים לחלוטין.
    2. צריך להעביר מיסים ישירים לטובת מיסים עקיפים (במקום מס הכנסה -> מע"מ.
    3. מיסוי מדורג על מוצרי "יוקרה".
    למרות שגם אלה הם איוולת, ודאי שהם פחות גרועים מאשר העלאת מס הכנסה והוספת מדרגות נוספות.

    לגבי הרעיון האחרון: "צמצום צריכה של מוצרים שפוגעים בבריאות הציבור" - אני קצת חולק עליך. ברגע שהמדינה מתחילה לבצע מיסוי שמטרתו לדכא פעולות מסויימות, אנחנו מגיעים למדרון לחלקלק שבו יוצאים מנקודת הנחה שהמדינה יודעת מה טוב ומה לא טוב. בכך היא גם פוגעת בחופש של כל אחד לעשות כרצונו (ואם אני רוצה לאכול עוגות כל היום? למה שאני אשלם על זה יותר מס?), ויוצרת פתח למדינה לכפות על אזרחיה התנהגות שלא באמצעות החוק אלא באמצעות מיסוי.

    השבמחק
  59. 1. אנחנו חלוקים. אתה מערבב בין מדינת רווחה למדינת סעד. במדינת סעד יוצרים מלכודת רווחה. בזה במיוחד נכון בישראל שבה יש מפלגות שיש להן אינטרס לכך שאולכוסיות שלמות תהינה תלויות בכספי המדינה. הדרך בה מחולק הכסף מיייצר תמריצים. הוא יכול לייצר תמריץ ללמוד, והוא יכול לייצר תמריצים לללדת. זה הבדל משמעותי.

    כשאתה כותב "אתה טועה. ההוצאה גבוהה ב45%, בעוד שמספר הילדים גבוה בכ18%." - אתה מתייחס למה? להשוואה בין 2 מדינות? ?

    מערכת הרפואה בישראל היא ציבורית הרבה יותר מאשר מערכת הרפואה בארה"ב. לכאורה , לפי התאוריה הכלכלית הפשוטה של "2 רגליים רע 4 רגליים טוב" זה היה אמור לייצר מערכת רפואה פחות טובה. למעשה, יש לזה הסברים - רפואה היא לא מוצר כמו עניבות ולכן רפואה פרטית כמו בארה"ב (רוב הרפואה שם פרטית) היא רעיון רע (מדוע? בגלל לדוגמה שברפואה אתה לא יודע את איכות המוצר שקיבלת - בניגוד לעניבות לדוגמה). בכל מקרה זה מדגים את זה שיכולות להיות צורות שונות של ניהול פרטי או ניהול ציבורי - לא כל הצורות שוות.

    מאיפה לקחת את הנתון ש-15% מהתמ"D של ארה"ב הולך לרפואה ציבורית? בכל מקרה הנה דוגמה אחת מדוע זה קורא - העניים בארה"ב נמענים ללכת לרופא משפחה (שיכול לתת התערבות מוקדמת וזולה) ונאלצים להגיע לבית החולים כאשר כבר יש התדרדרות. אבל את זה לא תמצא במבוא למיקרו א'.

    6. משרד הפנים , ומע"ץ הם דוגמאות טובות לייעול מערכות ציבוריות. בכל מקרה, מערכות כאלה לא יתייעלו אם ימשיכו להיות לא שקופות לציבור ואם הציבור לא בוחר פוליטיקאים שנמדדים לפי היושר שלהם.

    7 מינוף פיננסי לא נובע מרגולציה על הבנקים. הוא נובע מיתרון של כסף גדול. בכל מקרה הרגולציה על הבנקים לא צמחה אתמול בבוקר, אלא בגלל שמערכת הבנקאות ברזרבה חלקית עקומה לגמרי (מעבירה כסף מהאזרחים התורמים לכלכה לפרזיטים) ונוטה להתפוצץ (כשיש משבר היא הופכת לפחות יציבה). כך שפתאום כל החסכונות שלך נעלמים וגם רבע מהעסקים במדינה נסגרים, והבנקאים בורחים עם הכסף. אני בעד בנקאות ברזרבה מלאה. אבל אז בנקים לא יוכלו להדפיס כסף. חושב שהמפלגות הקיימות יאהבו את זה. ?

    8 - אני קראתי, רוב ההמלצות של ספיבק יונה, מצויינות. לדוגמה איך אפשר להכין תקציב אם לא מציעים חלופות בסעיפים? ולמה שמשרד האוצר יכתיב את המדיניות לכל שאר המשרדים?

    השבמחק
  60. סיבה אחת לקחת מהעשירים - אפשר לקחת מהם - בניגוד לעניים. אם החלופה היא שימותו אנשים ברעב - מוסרי יותר לקחת מהעשירים.

    סיבה שניה - המערכת הקיימת מלאה חורים שמאפשרים לעשירים לקחת מהעניים. לדוגמה מערכת הכספים שמעבירה הכנסות מאלו שאין להם לאלו שיש להם. לדוגמה מלכודות עוני.

    סיבה שלישית - העושר של העשירים גורם במקרים רבים לעוני רב יותר של העניים. כאשר העשירים מרוויחים יותר הם מעלים את הביקוש לקרקע לדוגמה, וגורמים לכך שהשכר הריאלי של העניים נשחק.

    מיסוי קודם כל צריך להיות על מוצרים מזיקים שאזרח אחד צורך ואדם אחר משלם עליהם. לדוגמה ייצור של זיהום אוויר - אחד נוסע והשני מקבלת נפחת ריאות. אחד נוסע במכונית ודורס את השני. (תאונות דרכים הורגות 300 אנשים בשנה).

    אין לי בעיה שתאכל עוגות כל היום - כל עוד הביטוח הרפואי יתחשב בזה ויגבה ממך תעריף ביטוח בהתאם (סיכון מוגבר לסוכרת, למחלות לב, לבעיות שינייים וכו'). ואגב, אם אתה יודע כל כך טוב מה טוב בשבילך. ועושה כרצונך, בלי שום התערבות? למה היצרנים של עוגות וסיגרות מפרסמים את המוצרים שלהם? הם אוהבים לבזבז כסף?
    בנוסף - אתה אולי יודע שלא טוב לאכול עוגות. ילדים קטנים אינם יודעים זאת.

    השבמחק
  61. תודה על ההתייחסות. אז תגובתי היא כזו ארקדי:

    1. למה צריך לקחת מהעשירים יותר? כי להם יש... ויש עניין של ערבות הדדית. ממי אתה רוצה לקחת? ממי שאין לו אוכל במקרר? גם היום מי משלם מס הכנסה יותר? מי שמרוויח יותר. נכון, שבגדול מטעמי צדק כולם צריכים בעצם לשלם אותו דבר כמו ועד בית, אבל כמו שאתה יודע,
    גובה הכנסה לפעמים זה רק עניין של מזל ותזמון ולכן כשאין ברירה, מי שיש לו צריך לתרום מעט יותר לכלל.
    2. לגבי מעמ מדורג, אתה צריך להבין משהו. נכון, יש פה מעין התערבות של האח הגדול. אבל תסכים אתי, שמדינה צריכה לקדם את האינטרסים שלה, לטובת כלל האזרחים. בכדי שהאזרחים לא יהוו נטל למשל על מערכת הבריאות, צריך להיות לה אינטרס שהאזרח, יצרוך מוצרי בריאות ולכן היא צריכה להטיל מס נמוך יותר על מוצרים כגון אלו. אני לא בא ואומר לך אל תאכל עוגה, אני רק אומר לך למשל, שעל קמח מלא ודגנים מלאים תשלם פחות מע"מ, אני לא אומר לך לא לצרוך. לדעתי זה לגיטימי בהחלט.
    גם היום המדינה למשל פטרה ממכס מחשבים, כי זה אינטרס שלה, שלכולם יהיה מחשב וזה לגיטימי.
    בנוגע למוצרי יוקרה אותו דבר. אני לא אומר לך מה לעשות בכסף, אבל אם אתה משתמש בכספך לקנייה של מוצרי יבוא במקום של תוצרת הארץ, המדינה צריכה להגיד לך, שכיוון שאתה פועל נגד האינטרס של המדינה תשלם יותר.
    כשמדינה דוהרת לעבר משבר כלכלי, צריך למצוא פתרונות יצירתיים, שיקדמו אותנו כחברה ויחזקו את הכלכלה. זו דעתי בכל אופן.

    השבמחק
  62. 1. כשהמדיניות מוצלחת אתה קורא לה "רווחה", וכשהיא כושלת "סעד".
    אני לא מאמין שיש סיכוי לקיים מדיניות רווחה מוצלחת (שבה באמת רק מי שחייב סיוע זוכה לקבל אותו) ולכן הפיתרון אינו להעמיק את הסיוע.

    הנתון של ה45% וה18% הוא ישראל מול ממוצע OECD (בישראל 18% יותר ילדים והוצאה כללית על חינוך גבוהה ב45%)

    הנתון של ארה"ב - לקוח מנתוני הOECD. גם בויקיפדיה יש ציטוט מהדו"ח הזה (דירוג מדינות בהתאם להוצאה על בריאות)

    6. משרד הפנים - ההמתנה של עצומה. לא סמל ליעילות.
    מע"צ - לי יצא לשמוע על מקרה אחד של שחיתות שבה הזמינו עודפי אספלט והעבירו ל"חברים" בחינם. אני בטוח שיש עוד הרבה.

    7. אין שום בעיה בבנקים ממונפים כל עוד המדינה לא מחלצת אותם. שכל בנק יצהיר מה המינוף שלו וכל אזרח יחליט אם להפקיד את הכסף בבנק עם 10% רזרבה או 100% רזרבה.
    לבעלי ההון יש אינטרס למנוע כניסה של מתחרים לתחום הבנקאות, והדבר ממומש באמצעות רגולציות כבדות ורשיונות להקמת בנק.
    ממליץ לקרוא את המאמר "תנו להם קרדיט" שפירסמתי פה בבלוג ועוסק בנושא.

    8. ספיבק יונה? יש להם הצעות הזויות לחלוטין שיקברו את מעמד הביניים עוד יותר עמוק. הם רוצים כל מיני תוכניות ממשלתיות כשברור שאין שום דרך שבעולם לממן אותן.
    אז נגיע למצב של יוון או להיפר אינפלציה של שנות ה80 העליזות.

    השבמחק
  63. "סיבה אחת לקחת מהעשירים - אפשר לקחת מהם" - אז מה אם אפשר לקחת מהם? האם לעשירים אין זכויות על רכושם? האם יש גבול לכמה מותר לקחת מהם? האם 90% מס מוסרי בעיניך? 70% מס?
    הרי העשירים לא מקבלים שרותי משטרה טובים יותר. הם לא מקבלים שרותי ביטחון טובים יותר. הם לא מקבלים כבישים טובים יותר. הם מקבלים אותם שירותים כמו כל השאר - אז היכן ההסבר המוסרי לקחת להם יותר?
    האם לגיטימי בעיניך מקרה בו ועד הבית יגיד לך שאתה צריך לשלם יותר על אחזקת הבנין כי יש לך יותר כסף?

    "החלופה היא שימותו אנשים ברעב - מוסרי יותר לקחת מהעשירים. " - אם רוצים למנוע מאנשים למות מרעב, שמדינת ישראל תקים בתי תמחוי חינמיים לכלל האוכלוסיה.
    גם אם מיליון איש יאכלו בהם כל יום (וזו הגזמה) - מדובר בהוצאה של כ10 מיליארד ש"ח.
    תקציב הביטוח הלאומי הוא 40 מיליארד.

    חוץ מזה שברור לך שאם יבוטלו כל הקיצבאות, כמות האנשים שבאת לא יכולים לעבוד ולהתקיים היא אפסית בהשוואה לכמות מקבלי הקיצבאות בפועל.

    "המערכת הקיימת מלאה חורים שמאפשרים לעשירים לקחת מהעניים. לדוגמה מערכת הכספים שמעבירה הכנסות מאלו שאין להם לאלו שיש להם. לדוגמה מלכודות עוני. " - על מה אתה מדבר?!?
    המערכת מעבירה הכנסות מאלה שיש להם (ומשלמים הון במסים) לאלה ש"אין להם" (ומקבלים קיצבאות).
    מלכודת העוני נובעת מהמדיניות הסוציאליסטית - לאנשים אין מוטיבציה לצאת לעבוד (כי יש קיצבאות בחינם), אז במקום לעבוד, להתמקצע ולהתקדם - הם נמצאים בקו העוני ומקבלים בחינם ממשלם המסים את המינימום המאפשר להם לשרוד. הפיתרון הוא ביטול כמעט כל הקיצבאות.

    "העושר של העשירים גורם במקרים רבים לעוני רב יותר של העניים" - ממש לא. כמות הקרקעות קבועה, ועשירים לא יכולים לחיות במקביל ב5 דירות. אם כבר, העושר של העשירים מאפשר להם להקים עוד ועוד עסקים ולהעסיק יותר "עניים".

    "מיסוי קודם כל צריך להיות על מוצרים מזיקים שאזרח אחד צורך ואדם אחר משלם עליהם" - אני מסכים באופן כללי, אבל יש כאן בעיה של "מי יקבע מה מזיק ומה לא".
    בנוגע לזיהום אויר - יש מס בלו שמעניש את אלה שנוסעים הרבה.
    האם צריך מס גבוה על סיגריות? על ממתקים? על אלכוהול?
    כשהמדינה מתחילה לקבוע מה טוב ומה לא טוב - היא יכולה להתדרדר מהר מאוד לתהליך שבו המס הוא פולשני מאוד ופוגע בזכויותיו של כל אחד לעשות בכספו כרצונו.
    הפיתרון לנושא הבריאות הוא ביטול הביטוח הציבורי. מי שרוצה לאכול עוגות או לעשן - שישא בנזק הבריאותי שייגרם לו.

    השבמחק
  64. 1 "למה צריך לקחת מהעשירים יותר? כי להם יש... ויש עניין של ערבות הדדית" - אז מה אם אפשר לקחת מהם? האם לעשירים אין זכויות על רכושם? האם לגיטימי לחלוב אותם עוד ועוד כי לאחר אין?
    האם יש בעיניך גבול ללגיטימיות העושק? 70% מס זה הגבול? 90% מס? אולי בכלל לקציב לכל "עשיר" 10 אלף ש"ח בחודש והיתר יילקח ממנו על ידי המדינה?

    העשירים לא מקבלים שירותים טובים יותר מהמדינה - לא משטרה טובה יותר, לא כבישים טובים יותר. הם מקבלים אותו שירות בדיוק.

    מס הכנסה גבוה מדכא את הרצון של הפרט להתמקצע ולנסות ולשפר את כישוריו והכנסתו. בנוסף, מסים גבוהים מעלים את העלמות המס.

    "ערבות הדדית" - אין שום בעיה, בשביל זה יש קיבוץ. שם כולם ערבים אחד לשני (וראינו כמה זה הצליח). בנוסף, יש עמותות. אתה רוצה להיות ערב לאמהות חד הוריות? תרום להן כסף.

    "גובה הכנסה לפעמים זה רק עניין של מזל ותזמון" - גם אם זה נכון בחלק מהמרים, זה עדיין לא הופך את העושק של הפרט על ידי המדינה ללגיטימי.

    "מי שיש לו צריך לתרום מעט יותר לכלל" - קודם כל, מי שיש לו יותר *כבר* תורם הרבה יותר. הרבה מדי.

    2. "מדינה צריכה לקדם את האינטרסים שלה, לטובת כלל האזרחים" - הבעיה היא שהתערבות כזאת גורמת לשחיתות ואסון. כמו שלטון טוטאליטרי - כשיש שליט שעושה החלטות נכונות - מדובר בתועלת עצומה כי אין לו שום בירוקרטיה וגורמים המעכבים אותו. הבעיה היא מה קורה כשהשליט מקבל החלטות לא כל כך טובות ואין מי שיעצור אותו.
    גם פה אתה חושב על התסריט האופטימי שבו יש למישהו שכל והוא יעשה את ההחלטות הנכונות, אבל בפועל זה לא המצב, והמדינה המושחתת תטיל מסים נמוכים על מוצרים שהחברים שלה מייצרים (ומס גבוה בתירוצים שונים על מוצרים אחרים).

    לגבי בריאות - הפיתרון הוא הפרטת הבריאות ולא קביעת מס שונה על מוצרי מזון שונים. מי שאוכל עוגות או מעשן - יצטרך לשאת בתוצאות ולשלם את עלות הטיפולים של עצמו.

    "אם אתה משתמש בכספך לקנייה של מוצרי יבוא במקום של תוצרת הארץ, המדינה צריכה להגיד לך, שכיוון שאתה פועל נגד האינטרס של המדינה תשלם יותר." - אני אדגים לך באמצעות דוגמא (אמיתית!) את הנזק שזה גורם.
    כדי לעודד את שוק הדבש המקומי המדינה מטילה מכס (מס יבוא) של מעל 200% על דבש. כיום, קילו דבש בארץ עולה 40 ש"ח. בלי המכס ניתן היה לרכוש פה דבש בפחות מ20 ש"ח לקילו.
    אז מה קרה? המדינה מנסה לעודד צריכה של תוצרת מקומית. ומה הנזק? כולנו צריכים לשלם מחיר כפול על הדבש. למעשה כל צרכני הדבש מממנים את יצרני הדבש המקומיים.
    דבר זהה קורה גם בקוטג' - במקום שאפשר יהיה לקנות פה קונג' מיובא ב3 ש"ח - כולנו משלמים פי 2.5 כדי לשמור על משק החלב. זה מועיל בעיניך?

    "כשמדינה דוהרת לעבר משבר כלכלי, צריך למצוא פתרונות יצירתיים" - כשהמדינה דוהרת לעבר משבר כלכלי, צריך לבטל את הגורמים שהובילו אותה לשם: להוריד את נטל המס, לקצת במדיניות הרווחה, ולאפשר למעמד הביניים ומעמד העובדים איכות חיים גבוהה יותר.

    השבמחק