יום שלישי, 25 באוקטובר 2011

שוק חשמלי


יותר מ60 מיליארד ש"ח. זהו היקף חובותיה של חברת החשמל. 60 מיליארד. כמעט 20% מתקציב המדינה. כ30 אלף ש"ח לכל משק בית. יותר מ7500 ש"ח לכל אזרח. כיוון שמדובר בחברה ממשלתית וספקית החשמל הבלעדית במדינה, ברור שהמדינה תיאלץ לפרוע את החובות הללו. האם יימצא הפוליטיקאי שיאפשר לחברת החשמל לפשוט את הרגל ולהשאיר את המדינה בלי חשמל? ודאי שלא. ברור, שמדינת ישראל לא יכולה לייצר כסף יש מאין. לפיכך, בכדי לממן את תשלומי החובות הללו תיאלץ מדינת ישראל להטיל מסים נוספים, או להימנע מהורדת מסים אשר הייתה מתאפשרת אלמלא הצטבר החוב המדובר.

אז היום, החליטה מליאת רשות החשמל להעלות את מחירי החשמל ב4.7%. צעד מתבקש לאור העובדה שחברת החשמל כורעת תחת התחייבויותיה ואינה מסוגלת להקטין את חובותיה במבנה התעריפים הנוכחי. עם זאת, כמובן שצעד זה עורר ביקורת ביקורת ציבורית על ה"שוד" וה"גזל" של חברת החשמל. המחאה על העלאת המחיר היא כמובן מטופשת מאין כמותה ונטפלת לסימפטום ולא לבעיה: במקום למחות על הניהול המופקר של חברת החשמל שהוביל אותה לחובות של 60 מיליארד ש"ח, מוחים על הסימפטומים הנובעים מהחוב העצום הנ"ל.

המחאה כנגד העלאת המחיר לא דילגה על אף אחד:

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, הגיב: "ראש הממשלה אומר שהוא מוריד מחירים, אבל המחירים כל הזמן עולים. מעשים לחוד וסיפורי מעשיות לחוד. ראש הממשלה אומר משהו אחד ובפועל עושה משהו אחר. אי אפשר לעבוד על הציבור לאורך זמן. אנחנו מחפשים עכשיו פתרונות לפעולות ההזויות האלה". פעולות הזויות? כיצד ישתנה המצב אם מחירי החשמל יירדו? החוב של חברת החשמל יתפח עוד יותר, מדינת ישראל תצטרך לכסות חוב גבוה יותר, וכדי לכסות חוב גבוה יותר, היא תיאלץ להטיל מסים גבוהים יותר על הציבור. הורדת מחיר החשמל היא, בסך הכל, פעולה פיקטיבית המסתירה את התשלום בעבור החשמל בתוך שלל המסים שמטילה המדינה על האזרח. התוספת לדבריו עוד יותר משעשעת: "על חברת החשמל לדעת לאזן בין הרצון להרוויח לבין טובת הציבור" – על אילו רווחים הוא מדבר? לחברת החשמל חובות של 60 מיליארד ש"ח!

על אילו פתרונות חושב שמולי? אולי, במסגרת שעון הקיץ, נבצע הזזה של השעון אחורה ולא קדימה. כך, החשיכה תגיע שעתיים מוקדם יותר. הדבר יעלה את צריכת החשמל, יגדיל את הכנסות חברת החשמל ויאפשר לבטל את העלאת התעריפים. אני בטוח שהפתרון ההזוי הזה יכול להרגיע את זעמו של הדובר.

רגב קונטס, מ"מובילי המחאה החברתית", הוסיף: "בקיץ עשו לנו טובה ובמקום התייקרות של 20%, הממשלה ייקרה רק ב-10%. אנחנו היינו ילדים טובים וחסכנו בחשמל והנה אנחנו מקבלים פרס - התייקרות נוספת",. גם לדבריו, הממשלה דחתה חלק מן ההעלאה במשך כמה חודשים בכדי להקל עליו, ועדיין הוא בוחר להתלונן.למעשה, מדובר בהודאה של מר קונטס באחריותו להעלאת המחירים. הרי הצהרתו בדבר הצריכה המוקטנת הורידה את הכנסות חברת החשמל ומאלצת אותה לבצע העלאת מחירים היום. אם רק היה מספיק אחראי לבזבז ולצרוך חשמל לריק, ניתן היה להימנע מהגזירה הזו.

סתיו שפיר, עוד אחת מ"מנהיגות המחאה", הוסיפה שהמחאה כנגד העלאת המחירים הינה "תזכורת אחרונה שתושבי ישראל אינם סמרטוטים של עשירי המדינה" וש"החשמל הוא רק חלק מסיטואציה יותר רחבה של העלאת מחירים". סמרטוטים של עשירי המדינה? כנראה שהגברת שפיר קצת התבלבלה בין חברת החשמל הממשלתית לבין חברת חשמל פרטית כלשהי אשר נמצאת בבעלות של "עשירי המדינה" ועושקת, לכאורה, את הציבור. כצעד מנע, אני מציע לנקוט בחרם צרכנים כנגד חברות החשמל בבעלות "עשירי המדינה", ולהתנתק מיד מחברתו החשמל של תשובה, דנקנר, לבייב ושאר טייקוני החשמל הנצלנים.

רן מלמד, סמנכ"ל עמותת "ידיד", הצטרף אף הוא לביקורת וקרא לכנסת להחזיר לאלתר את פיקוח המחירים. "זהו פשוט שוד לאור היום. אם רוצים להעלות את התעריף, שייעלו אותו לצבא ולתעשייה ולא לגלגל את זה על הצרכנים הקטנים.  הנפגעים הגדולים ביותר מההתייקרות הזו יהיו אוכלוסיות מוחלשות והמעמד הבינוני שמצבו הולך ומדרדר". אין ספק שתגובה זו היא אוסף של הצעות המופרכות ביותר. איך העלאת התעריפים על הצבא תעזור? מדובר, כנראה, בתגלית היסטורית מן המדרגה הראשונה מפי גאון פיננסי. משכך, אני מציע שנבטל מיידית את כל המסים העקיפים ונטילם על צבא ההגנה לישראל. מס בלו על דלק? רק לרכבים צבאיים. מע"מ על מוצרי חלב? נטילו רק על מערך הלוגיסטיקה. ארנונה? זו כבר היסטוריה. מעתה, רק בסיסי צה"ל ישלמו ארנונה. אם זה לא יספיק – ניתן להרחיב את מקורות המס ולהטילו על משטרת ישראל, השב"כ, המוסד, הטלת מס ליסינג על טנקים ומכסים על ייבוא פגזים. תנו לצה"ל לנצח לשלם.

לא קשה להבין את האבסורד שברעיון הטלת המס על הצבא. הרי הדבר יגדיל את חשבון ההוצאות  של הצבא, יגדיל את תקציב הביטחון, ויאלץ את המדינה להגדיל את נטל המס כדי לממן את ההוצאה הנוספת.  הרי תקציב הצבא, ממומן כולו באמצעות משלם המסים. כיצד הטלת מס על גוף הממומן באמצעות מסים תקל על נטל ההוצאות? כולנו מצפים בקוצר רוח לפירוט המשנה הכלכלית העומדת בבסיס הרעיונות הללו.

רונה מורן מתנועת "התחברות-תראבוט" הוסיפה: "משפחות חד הוריות והמתגוררים בדיור הציבורי לא צריכים לעבור את החורף הקרוב ללא חימום בגלל שממשלת ישראל הפקירה אותם לחסדי השוק. מחירי החשמל צריכים להיות מסובסדים ותחת פיקוח".. הפקירה לחסדי השוק? האם הגברת מורן חיה במדינה אחרת בה יש שוק חופשי של אספקת חשמל? על איזו שוק בדיוק מדובר כאן? מונופול החשמל הממשלתי? האם גם כאן ישנם טייקונים עליהם ניתן להטיל את האשמה?

גם הרעיון של פיקוח מחירים מנותק לחלוטין מהמציאות, שכן מחיר החשמל כבר היום נקבעים באמצעות "הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל", שהיא רשות ממשלתית המפקחת על מחירי החשמל.עם זאת, ייתכן ופיספסתי את כוונתה של הגברת מורן. האם היא התכוונה לפנות לאו"ם ולדרוש ממנו להטיל פיקוח על מחירי הנפט המשמשים להפקת חשמל? אני בטוח שמטרה נעלה זו תזכה להבנה ושיתוף פעולה מצד הקטארים, ולכן עלינו לארגן משלחת בראשות הגברת מורן, אשר תפעל ברחבי מדינות האיסלאם ותסביר שם כיצד סבסוד מחירי הנפט יעזרו לישראל להשיג "צדק חברתי".

אז מה באמת מקור הבעיה? ההתנהלות המופקרת והשערורייתית של חברת החשמל, אשר הביאה אותה לבור של 60 מיליארד ש"ח ותיאלץ את משלם המסים לממן את חילוצה והצלתה. המחאה כנגד העלאת התעריפים היא חסרת כל הגיון. היכן הקולות הקוראים לחסל את המונופול הממשלתי הלא יעיל? היכן הקולות לשים סוף למסע הבזבוז הממומן באמצעות כספי הציבור? מדוע נמנעים מנהיגי המחאה מלצאת בקריאה כנגד המונופולים הממשלתיים? היכן הקריאות הפתוח לייבוא את שוק מוצרי החלב על מנת להוריד מחירים הכלל האוכלוסיה.

האם ביטול העלאת התעריפים תעזור למצבו של מעמד הביניים? ודאי שלא. ביטול ההעלאה תגדיל את נטל החוב של חברת החשמל, תגדיל את היקף החילוץ בתקציב המדינה, ותיאלץ על המדינה להגדיל את נטל המס על אותו מעמד הביניים.

בשוק החשמל אין שמץ של קפיטליזם, שוק חופשי או תחרות.  הוא דוגמא ברורה לכישלונותיו של הניהול הממשלתי והשיטה הסוציאליסטית. למרות זאת, העובדה שהאשמה על כישלונה של השיטה מופנה לעבר השוק החופשי מהווה הוכחה ניצחת שבבסיס המחאה עומדת תפיסה אידאולוגית מעוותת, שבה כל רעה חולה מיוחסת לשוק חופשי, ולעזאזל עם העובדות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה